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Socio-economic status and mathematical achievement in the “Mercedes Aveiga de Zambrano” School, academic period 2022/2023, Manabí
Estatus socioeconómico y rendimiento matemático en la Unidad Educativa “Mercedes Aveiga de Zambrano”, período 2022/2023, Manabí
Autor
Cañadas, Álvaro
Álvarez Zambrano, Gina Elizabeth
Institución
Resumen
A fundamental parameter in education is academic performance in mathematics, which depends on a series of factors associated with the family's socioeconomic status (SES). Thus, the objective of this research was to explore the relationship between the family SES of the Educational Unit "Mercedes Aveiga de Zambrano", period 2022/2023 of District 13D07 and the mathematical performance of its students. Statistics were kept within the EU on family ESE and academic performance in mathematics. A survey was conducted with all students in the UE. Based on: (a) representative's participation in school activities and events, (b) representative's interest in matters related to what I am studying at school, (c) representative's influence on selection of extracurricular courses at school, (d) your representative participates in planning school programs, (e) your representative helps with mathematics consultations or homework. There were statistical differences between family SES and proxy diversity. There was an inversely proportional relationship between family SES and proxy involvement in academic achievement in mathematics. This is a fundamental indicator for the development of the country. Un parámetro fundamental en la educación es el rendimiento académico en matemáticas, lo cual depende de una serie de factores asociados al estatus socioeconómico de la familia (ESE). De tal manera que, el objetivo de la presente investigación pretendió explorar la relación entre el ESE familiar de la Unidad Educativa “Mercedes Aveiga de Zambrano”, período 2022/2023 del Distrito 13D07 y el rendimiento matemático de sus alumnos. Se llevaron estadísticas dentro la de la UE sobre el ESE familiar y se tuvo el rendimiento académico en matemáticas. Se realizó una encuesta a todos los estudiantes de la UE. Basado en: a) participación del representante en actividades y eventos escolares, (b) interés del representante en asuntos relacionados con lo que estoy estudiando en la escuela, (c) influencia del representante en la selección de cursos extracurriculares en la escuela, (d) Su representante participa en la planificación de programas escolares, e) su representante ayuda en las consultas o tareas sobre matemáticas. Existieron diferencias estadísticas entre SES familiar y la diversidad representante. Hubo una relación inversamente proporcional entre ESE familiar e involucramiento del representante en el rendimiento académico en matemáticas. Siendo este un indicador fundamental para el desarrollo del país.