info:eu-repo/semantics/article
Lack of interest from students towards school as a result of the post-pandemic educational phenomenon: approach from a systematic review
Desmotivación escolar de los alumnos como resultado del fenómeno educativo postpandemia: aproximación desde una revisión sistemática
Autor
Nápoles Nápoles, Karen
Institución
Resumen
The Covid-19 pandemic changed the obligation to adopt a new educational modality never before experienced by many, virtual education being a test and experimentation scenario that, in addition to further deepening the educational gap in Mexico and many other Latin American countries, evidenced another even more severe problem, the discouragement of learning, along with the demotivation of students to maintain an active participation in their academic tasks, an essential element that the new educational modality demanded.
The bibliography suggests how the affectation to the emotional, affective and mental well-being of the students strongly diminished the phenomenon of school demotivation. This work being an approximation to a systematic review that, through the analysis of fifty documents consulted in different digital repositories such as Redalyc, Dialnet and Google Académico, responds to the research assumptions raised and the defined objectives, one of them being to analyze the various factors that influence the school demotivation of students as a result of virtual education.
This review made it possible to find that current scenarios demand students capable of showing a certain tolerance to frustration to adapt to these transformations, without weakening the pursuit of their academic objectives. La pandemia por Covid-19 dio cambio a la obligatoriedad de adoptar una nueva modalidad educativa nunca antes experimentada por muchos, siendo la educación virtual un escenario de prueba y experimentación que además de profundizar aún más el rezago educativo en México y muchos otros países de Latinoamérica, evidenció otro problema aún más severo, el desánimo por aprender, junto con la desmotivación de los estudiantes por mantener una participación activa en sus tareas académicas, elemento esencial que demandaba la nueva modalidad educativa.
La bibliografía sugiere como la afectación al bienestar emocional, afectivo y mental de los estudiantes mermó fuertemente en el fenómeno de desmotivación escolar. Siendo este trabajo una aproximación a una revisión sistemática que, a través del análisis de cincuenta documentos consultados en diferentes repositorios digitales como Redalyc, Dialnet y Google Académico, responde a los supuestos de investigación planteados y los objetivos delimitados, siendo uno de ellos, analizar los diversos factores que influyen en la desmotivación escolar de los alumnos como resultado de la educación virtual.
Esta revisión permitió encontrar que los escenarios actuales demandan estudiantes capaces de mostrar cierta tolerancia a la frustración para adaptarse a dichas transformaciones, sin debilitarse en la persecución de sus objetivos académicos.