info:eu-repo/semantics/article
Theoretical support for the influence of the community context on the comprehensive Child development of children up to 5 years of age
Sustentos teóricos que fundamentan la influencia del contexto comunitario en el Desarrollo Infantil Integral de los niños de 0-5 años
Registro en:
10.33890/innova.v6.n3.1.2021.1842
Autor
Fernández-Rodríguez, Martha María
Institución
Resumen
This article responded to a result of the research project "Influence of the Batallón del Suburbio community in the South of Guayaquil, in the Comprehensive Child Development of children from 0 to 5 years old", implemented by the Comprehensive Child Development career of the Technological University Espiritu Santo in the year 2021. Statistical data from previous investigations carried out by the Statistics Department of the Santiago de Guayaquil Health Center, confirmed the presence of 2,021 children from 0 to 5 years old in this sector. Existing in these families lack of concern for the good integral child development. All of which led to the following research problems: How to improve the influence of the families of the Batallón del Suburbio community on the Comprehensive Child Development of children from 0 to 5 years of age? What theoretical support bases the influence of the community context on the Comprehensive Child Development of children aged 0-5? Said research was projected as a general objective “To systematize the theoretical supports that base the Comprehensive Child development of children aged 0-5 years in a community context. The research was of an explanatory or non-experimental causal type and resulted in a theoretical framework of reference for the assessment of the Comprehensive Child Development of children from 0 to 5 years of the Batallón del Suburbio community. Theoretical methods such as deductive, synthetic analytical, comparative historical and qualitative research method were used. El presente artículo respondió a un resultado del proyecto de investigación “Influencia de la comunidad Batallón del Suburbio en el Sur de Guayaquil, en el Desarrollo Infantil Integral de los niños de 0 a 5 años”, implementado por la carrera Desarrollo Infantil Integral del Tecnológico Universitario Espíritu Santo en el año 2021. Datos estadísticos de investigaciones previas realizadas por el Departamento de Estadística del Centro de Salud Santiago de Guayaquil, confirmaron la presencia de 2.021 niños de 0 a 5 años en este sector. Existiendo en dichas familias falta de preocupación por el buen desarrollo infantil integral. Todo lo cual condujo a los siguientes problemas de investigación ¿Cómo mejorar la influencia de las familias de la comunidad Batallón del Suburbio en el Desarrollo Infantil Integral de los niños de 0 a 5 años? ¿Qué sustento teórico fundamenta la influencia del contexto comunitario en el Desarrollo Infantil Integral de los niños de 0-5 años? Dicha investigación se proyectó como objetivo general “Sistematizar los sustentos teóricos que fundamentan el desarrollo Infantil Integral de los niños de 0-5 años en un contexto comunitario. La investigación fue de tipo explicativa o causal no experimental y tuvo como resultado un marco teórico de referencia para la valoración del Desarrollo Infantil Integral de los niños de 0 a 5 años de la comunidad Batallón del Suburbio. Se usaron métodos teóricos como el deductivo, analítico sintético, histórico comparativo y método de investigación cualitativa.