Article
La importancia de la mediación en el desarrollo de las mentes emprendedoras
The Importance of Mediation in the Development of Entrepreneurial Minds
Registro en:
2477-9024
Autor
Almeida, Evelyn Veronica
Duque, Guido Vinicio
Institución
Resumen
The current unemployment of young adults in developing countries such as Ecuador ispartiallydue to the collapse of the social securitysystem, the increase intime of workers’ contributionsto the retirement system, and the economic crisis.Assistingyouth in creating their own labor market opportunitiesthrough developing entrepreneurial competencies is a possible partial remedy to the unemployement situation in the country. However, the main problem in establishing these competencies inbusinessclasses, where there is a gap between the theory of entrepreneurship and the simulation, and between the simulation and the entrepreneurial reality. To fillthis gap, we are proposing apedagogicalmodel that merges students’ entrepreneurial traits and curiosities with guidance and experience from teachers and entrepreneurs to develop business projects, taking advantage of business opportunities to facilitate employability in the local area.This model draws upon Vygotsky’s (1978) concepts of Zone of Proximal Development and Mediation, Lantolf and Poehner ́s (2011)concept of Dynamic Assessment, and Béchard and Toulouse ́s (1991) Pedagogical Model in Entrepreneurship. El actual desempleo en los jóvenes de países en desarrollo como Ecuador se produce por el colapos de la seguridad social, el incremento del tiempo de aportación al sistema de pensiones para la jubilación y la crisis económica. Es así que, existe una urgente necesidad de desarrollar competencias de emprendimiento en los estudiantes universitarios. Sin embargo, el principal problema en el campo del desarrollo de una cultura de emprendimiento en la educación superior, estáen la brecha que existe entre teoría y simulación, y entre simulación y los emprendimientos reales. Para cubrir esta brecha, proponemos un modelo que une las mentes empresariales de los estudiantes con la guía y experiencia de docentes y emprendedores que desarrollan sus proyectos de negocios, tomando ventaja de las oportunidades del medio para facilitar la empleabilidad en las áreas, social, productiva, cultural y tecnológica. Este modelo se basa en los conceptos de Vygosky(1978) sobre la Zona del Desarrollo Próximo y la Mediación, el concepto de Lantolf yPoehner(2011) de Evaluación Dinámica, y del Modelo Pedagógico en Emprendimiento de Béchard and Toulouse (1991).