bachelorThesis
Bilingualism and its relationship with English language learning; a communicative approach from the perspective of students, in the Octavo Año de Educación Básica, Paralelo ‘’B’’, from the Unidad Educativa ''Monseñor Leónidas Proaño'' in the city of Riobamba, Chimborazo province, during the academic period September 2021 ─ June 2022
Registro en:
UNACH-EC-FCEHT-PINE
Autor
Taco Flores, Oscar David
Institución
Resumen
The present research work revolves around bilingualism and its relationship with English language learning; under the communicative approach, from the perspective of the students from Octavo Año de Educación General Básica, paralelo A, from the Unidad Educativa Monseñor Leonidas Proaño, in the city of Riobamba, Chimborazo province, during the academic period September 2021 ̶ June 2022. Taking into account as a general objective to examine the factors that affect the bilingual students regarding the addition of the Anglo-Saxon language for their learning, as well as considering the line of thought that indigenous learners possess. This work, according to the theoretical analysis; demonstrates the process that the protagonists experience when learning a third language. The content is based on the bibliographic modality, with a mixed approach (qualitative and quantitative), with a descriptive level, which was scientifically supported by articles, magazines, books, and other documents of electronic origin. In the same way, the instruments used for data collection were the survey and the interview with students before the analysis of relevance with the type of population to be treated. At the end of this study, it was determined that the reality demonstrates internal and external factors at the moment of using Spanish and Kichwa; and how this situation intervenes when it comes to learning English. One of these is the exchange of vocabulary that is generated from L1 and L2 to finally communicate in L3. It was also found that the greatest challenges faced by the students have to do with the difficulty of grammar and pronunciation in the foreign language. El presente trabajo investigativo gira en torno al bilingüismo y su relación con el aprendizaje del idioma Inglés; bajo el enfoque comunicativo, desde la perspectiva de los estudiantes de Octavo Año de Educación General Básica, paralelo A, de la Unidad Educativa Monseñor Leonidas Proaño en la ciudad de Riobamba, provincia de Chimborazo durante el periodo académico Septiembre 2021 ̶ Junio 2022. Teniendo en cuenta como objetivo general examinar los factores que afectan al estudiante bilingüe con respecto a la adición de la lengua anglosajona para su aprendizaje, así también considerando la línea de pensamiento que poseen los aprendices indígenas. Esta obra, de acuerdo al análisis teórico; demuestra el proceso que los protagonistas experimentan al aprender un tercer idioma. El contenido se basa en la modalidad bibliográfica, con un enfoque mixto (cualitativo y cuantitativo), con un nivel descriptivo, mismo que se apoyó científicamente en artículos, revistas, libros y demás documentos de origen electrónico. De la misma manera, los instrumentos utilizados para la recolección de datos fueron la encuesta y la entrevista a los estudiantes previo al análisis de pertinencia con el tipo de población a tratar. Al finalizar este estudio se determinó que la realidad demuestra factores internos y externos al momento de usar el Español y Kichwa; y como esta situación interviene cuando se trata de aprender Inglés. Uno de estos es el intercambio del vocabulario que se genera a partir de L1 y L2 para comunicarse finalmente en L3. De la misma forma, se pudo constatar que los grandes desafíos que enfrentan los estudiantes tienen que ver con la dificultad de la gramática y la pronunciación en la lengua extranjera. UNACH, Ecuador