bachelorThesis
Inteligencia Verbal en los estudiantes de la Universidad Nacional de Chimborazo
Registro en:
UNACH-EC-FCEHT-PSCP
Autor
León Pinduisaca, Karen Dayana
Institución
Resumen
The present work determines the level of development of Verbal Intelligence possessed by first and second semester students of the Psychopedagogy career of the National University of Chimborazo in the province of Chimborazo during the year 2021-2022. Taking into account that verbal intelligence is related to communication and persuasion skills, fluency and speed in learning other languages, management of a wide vocabulary and adaptation to different contexts, interest in the etymology of words, spelling ability, listening skills, memory retention, among others. Therefore, this research was conducted with a quantitative approach, describing the phenomenon of study as it is presented in reality during the aforementioned period, it should be emphasized that the state of the art is supported by a field and bibliographic research being its reliable sources where a brief history, conceptualization and characteristics of the studied variable are described, on the other hand, In order to obtain the results, the students were evaluated by means of the RIAS verbal intelligence index scale, being the verbal reasoning tests (Riddles) and verbal analytical reasoning (Analogies) the ones that provided the results of this inquiry, reaching the conclusion that the students of the first and second semesters of the Psychopedagogy Career of the National University of Chimborazo have a level of development of Verbal Intelligence below the average since 91% (69) students obtained scores below the average. Therefore, it is recommended that both teachers and students put emphasis on strengthening this intelligence through activities or workshops, taking into account that the ability of language in terms of comprehension, speech, among others, is very necessary for the career they are pursuing. El presente trabajo determina el nivel de desarrollo de Inteligencia Verbal que poseen los estudiantes de primero y segundo semestre de la carrera de Psicopedagogía de la Universidad Nacional de Chimborazo en la provincia de Chimborazo durante el año 2021-2022. Teniendo en cuenta que la Inteligencia Verbal hace relación a las habilidades de comunicación y persuasión, fluidez y rapidez del aprendizaje de otros idiomas, manejo de un vocabulario amplio y adaptación a diferentes contextos, interés por la etimología de las palabras, capacidad ortográfica, habilidad de escucha, retención memorística, entre otras. Por ende, esta investigación se realizó con un enfoque cuantitativo, describiendo al fenómeno de estudio tal y como se presenta en la realidad durante el periodo antes mencionado, cabe recalcar que el estado de arte es sustentado mediante una investigación de campo y bibliográfica siendo sus fuentes confiables donde se describe una breve historia, conceptualización y características de la variable estudiada, por otro lado, para la obtención de los resultados se evaluó a los estudiantes mediante la escala RIAS índice de inteligencia verbal siendo las pruebas de razonamiento verbal (Adivinanzas) y razonamiento analítico verbal (Analogías) los que proporcionaron los resultados de esta indagación, llegando a la conclusión que los estudiantes de primero y segundo semestres de la Carrera de Psicopedagogía de la Universidad Nacional de Chimborazo poseen un nivel de desarrollo de la Inteligencia Verbal inferior al promedio ya que, el 91% (69) estudiantes obtuvieron puntuación bajo la media. Por lo cual, se recomienda tanto a docentes y estudiantes poner énfasis en potencializar esta Inteligencia a través de actividades o talleres, teniendo en cuenta que la habilidad de lenguaje en cuanto a comprensión, habla entre otros se necesita mucho para la carrera que están cursando. UNACH, Ecuador