dc.contributorMayra Elizabeth, Castillo Gonzáles
dc.creatorJuan Jose, Bermeo Medina
dc.creatorJenny Gabriela, González Uquillas
dc.date2021-07-20T08:58:14Z
dc.date2021-07-20T08:58:14Z
dc.date2021-07-19
dc.date.accessioned2023-08-09T22:16:49Z
dc.date.available2023-08-09T22:16:49Z
dc.identifierFacultad de Ciencias de la Salud
dc.identifierUNACH-FCS-PSC
dc.identifierhttp://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/7917
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8143851
dc.descriptionABSTRACT The present research analyzed the cognitive profile of emotional dependence in students of the Physical and Sports Therapy Career of the National University of Chimborazo in 2020. The methodology used has a quantitative, bibliographic, and field approach. The design is non-experimental and cross-sectional, the level is descriptive and correlational, the population consisted of 425 students, the sample is 228 students chosen through a non-probabilistic convenience sampling. The results obtained from emotional dependence are 25% medium level and 0.9% high level. The factors of emotional dependence that predominate are separation anxiety and affective expression of the partner; the relevant cognitive distortions are: divine reward fallacy with 23.24%, filtering with 20.17%, and catastrophic vision with 13.6%, the maladaptive schemes that stand out are: Self-sacrifice with 22.8%, abandonment with 21.92%, distrust/abuse with 21.5%. Emotional dependence is a problem present in university students and little taken into account, so a cognitive profile was structured with cognitive distortions and maladaptive schemes that serve to understand this conflict from a cognitive approach. KEYWORD Cognitive profile, emotional dependence, maladaptive schemes, cognitive distortions, cognitive approach. Reviewed by: Dr. Narcisa Fuertes, PhD. ENGLISH PROFESSOR Cc: 1002091161
dc.descriptionRESUMEN La presente investigación analizó el perfil cognitivo de la dependencia emocional en estudiantes de la Carrera de Terapia Física y Deportiva de la Universidad Nacional de Chimborazo en el año 2020, la metodología utilizada tiene un enfoque cuantitativo, de tipo bibliográfica y de campo, el diseño es no experimental y transversal, el nivel es descriptivo y correlacional, la población fue constituida por 425 estudiantes, la muestra es de 228 estudiantes escogidos a través de un muestreo no probabilístico por conveniencia. Los resultados obtenidos de la dependencia emocional son 25% nivel medio y 0.9% nivel alto, los factores de la dependencia emocional que predominan son Ansiedad por separación y Expresión afectiva de la pareja; las distorsiones cognitivas relevantes son: Falacia de Recompensa Divina con un 23.24%, Filtraje con 20.17%, y Visión Catastrófica con un 13.6%, los esquemas desadaptativos que resaltan son: Auto-sacrificio con un 22.8%, Abandono con un 21.92%, Desconfianza/Abuso con un 21.5%. La dependencia emocional es una problemática presente en estudiantes universitarios y poco tomada en cuenta es por ello que se estructuró un perfil cognitivo con distorsiones cognitivas y esquemas desadaptativos que sirvan para comprender este conflicto desde un enfoque cognitivo.
dc.descriptionUNACH, Ecuador
dc.format55p.
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Nacional de Chimborazo
dc.rightsopenAccess
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/
dc.subjectPerfil cognitivo
dc.subjectdependencia emocional
dc.subjectesquemas desadaptativos
dc.subjectenfoque cognitivo
dc.titlePerfil cognitivo de la dependencia emocional en estudiantes de la Universidad Nacional de Chimborazo, 2020
dc.typebachelorThesis


Este ítem pertenece a la siguiente institución