info:eu-repo/semantics/article
Culebra Cascabel: Delve into the sound until the theater emerges
Culebra Cascabel: horadar en el sonido hasta que emerja el teatro
Registro en:
10.18272/post(s).v5i1.1535
Autor
Díaz Martínez, Bertha
Institución
Resumen
This text explores the scenic dimension of a group based in Guayaquil, Ecuador, that works in sound improvisation in the expanded field. The experience is analyzed around the trajectory of its creator: Manuel Larrea, an experi- mental musician with a deep interest in the live scene. This essay presents the work of Manuel Larrea, but focuses on the project Culebra Cascabel, in order to challenge notions such as live dramaturgy, listening, community, repre- sentation, presentation, etc. This, because this group includes the body complexity involved in the act of creating sound improvisation, and also shows how various agencies can participate in the production of the scenic event. Este texto explorar la dimensioÌ n esceÌ nica de un grupo de improvisacioÌ n so- nora en el campo expandido, basado en Guayaquil, Ecuador. La experiencia es analizada alrededor de la trayectoria de su creador: Manuel Larrea, muÌ sico experimental con un intereÌ s fecundo en la escena viva. Este ensayo presenta antecedentes sobre el trabajo de Manuel Larrea y se concentra en el proyecto Culebra Cascabel, para interpelar nociones como dramaturgia en vivo, escucha, comunidad, representacioÌ n, presentacioÌ n, etc. Esto, porque se trata de un grupo de improvisacioÌ n sonora que comprende la complejidad corporal implicada en dicho acto, ademaÌ s, muestran coÌ mo los agenciamientos de diversa especie provocan la emergencia del acontecimiento esceÌ nico.