La competencia comunicativa intercultural en la Educación Médica Posgraduada Cubana

dc.creatorHernández Díaz, Adela
dc.creatorÁvila, Iliana Margarita
dc.date2016-07-01
dc.date.accessioned2023-08-08T19:42:51Z
dc.date.available2023-08-08T19:42:51Z
dc.identifierhttps://revistas.ups.edu.ec/index.php/alteridad/article/view/2.2016.05
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8057156
dc.descriptionThis article describes the results of the investigation “Developing Communicative Intercultural Competence in Medical Postgraduate Education in Cuba through English”, a master´s degree thesis whose aim was to design a postgraduate course of English for Specific Purposes which would focus on the development of the communicative competence of doctors going to health missions in English-speaking countries or where English is spoken as a lingua franca.This course is based on Developmental Pedagogy, the Communicative Approach and Task-Based Learning. It emphasizes cultural and important intercultural issues to be kept in mind during doctor-patient interviews, doctor-doctor relationships and doctor-family exchanges in a professional context so as to make it possible to establish cultural differences and similarities between the students´ culture and the foreign country´s culture.This is an exploratory investigation with a fundamentally quantitative focus using resources of the qualitative one. This design is a curricular document with all its didactic components, aimed at the development of intercultural communicative competence that responds to the current needs of the participants.  en-US
dc.descriptionEl presente artículo muestra resultados fundamentales de la investigación realizada por la autora principal y su tutora, como parte de la tesis de maestría en Ciencias de la Educación Superior: “La Competencia Comunicativa Intercultural en la Educación Médica Posgraduada a través del idioma inglés: una propuesta para su desarrollo”, en Cuba, que tuvo como objetivo el diseño del curso de postgrado de Inglés con Fines Específicos, orientado al desarrollo de la competencia comunicativa intercultural a médicos seleccionados para el cumplimiento de misiones en países de habla inglesa o donde el inglés se utilice como lengua franca1; dado la carencia de propuestas escolarizadas de superación de estos especialistas ante los retos de su actividad profesional. es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.formatapplication/octet-stream
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Politécnica Salesiana (Ecuador)es-ES
dc.relationhttps://revistas.ups.edu.ec/index.php/alteridad/article/view/2.2016.05/1165
dc.relationhttps://revistas.ups.edu.ec/index.php/alteridad/article/view/2.2016.05/1717
dc.relationhttps://revistas.ups.edu.ec/index.php/alteridad/article/view/2.2016.05/1718
dc.rightsDerechos de autor 2016 Universidad Politécnica Salesianaes-ES
dc.sourceAlteridad; Vol. 11 Núm. 2: (julio-diciembre 2016) Preocupaciones de la Educación Superior en el contexto Iberoamericano; 192-204es-ES
dc.sourceAlteridad; v. 11 n. 2: (Julho-dezembro de 2016) Preocupações com o ensino superior no contexto ibero-americano; 192-204pt-BR
dc.sourceAlteridad; Vol. 11 No. 2: (july-december 2016) Concerns of Higher Education in the Ibero-American context; 192-204en-US
dc.source1390-8642
dc.source1390-325X
dc.source10.17163/alt.v11n2
dc.subjectPostgradoes-ES
dc.subjecteducación médica cubana posgraduadaes-ES
dc.subjectculturaes-ES
dc.subjectcomunicaciónes-ES
dc.subjectcomunicación interculturales-ES
dc.subjectcompetencia comunicativa intercultural.es-ES
dc.subjectPostgraduateen-US
dc.subjectMedical Postgraduate Education in Cubaen-US
dc.subjectcultureen-US
dc.subjectcommunicationen-US
dc.subjectintercultural communicationen-US
dc.subjectintercultural communicative competence.en-US
dc.titleCommunicative intercultural competence in Medical Postgraduate Education in Cubaen-US
dc.titleLa competencia comunicativa intercultural en la Educación Médica Posgraduada Cubanaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


Este ítem pertenece a la siguiente institución