info:eu-repo/semantics/article
APRENDIZAJE SIGNIFICATIVO, DESAFÍOS VALORATIVOS EN LA FORMACIÓN SUPERIOR DE ESTUDIANTES DE PSICOPEDAGOGÍA EN UNIVERSIDAD TÉCNICA ESTATAL DE QUEVEDO.
Autor
Cabezas Vila, Maria Elena
Mackencie Álvarez, Cleopatra Yohanna
Navarrete Ortega, Rosa Isabel
Pontón Solís , Yenit Elena
Institución
Resumen
The present investigation raised as "Significant learning, value challenges in the higher education of psychopedagogy students at the State Technical University of Quevedo" establishes a review of the academic offer in the majority of higher education institutions that have necessarily been entering pedagogical careers, you are the fundamental basis for didactic training in the educational theories of the curricular plans of all careers. Objectives such as the importance of valuing significant learning in the higher pedagogical training of students of the Psychopedagogy career were established, in addition to the proposal of learning assessment schemes in the different subjects of the career. It is intended to establish the importance of valuing significant learning in the higher pedagogical training of students in the Psychopedagogy career, which would generate a pilot project for all the faculties of the University, with an application of hypothetical deductive methodology, a non-experimental modality with techniques such as the recording and documentary analysis, evaluative proposals are carried out for the collection of learning and evidence during the teaching process of university students, in addition to promoting self-evaluation, peer-evaluation and hetero-evaluation among those who are the protagonists of the higher-learning teaching process. La presente investigación planteada como “Aprendizaje significativo, desafíos valorativos en la formación superior de estudiantes de psicopedagogía en Universidad Técnica estatal de Quevedo” establece una revisión a la oferta académica en la mayoría de las instituciones de educación superior que han ido ingresando necesariamente las carreras pedagógicas, estás como base fundamental para la formación didáctica en las teorías educativas de los planes curriculares de todas las carreras. Se establecieron objetivos como la importancia de valoración del aprendizaje significativo en la formación pedagógica superior de estudiantes de la carrera de Psicopedagogía, además de la propuesta de esquemas de valoración de aprendizajes en las diferentes asignaturas de la carrera. Se pretende establecer la importancia de valoración del aprendizaje significativo en la formación pedagógica superior de estudiantes de la carrera de Psicopedagogía, lo cual generaría un proyecto piloto para todas las facultades de la Universidad, con una aplicación de metodología hipotética deductiva, modalidad no experimental con técnicas como el fichaje y análisis documental se procede a ejecutar propuestas valorativas para la recogida de aprendizajes y evidencias durante el proceso de enseñanza de los universitarios, además de promover la auto evaluación, coevaluación y hetero evaluación entre quienes son los protagonistas del proceso de enseñanza aprendizaje superior.