info:eu-repo/semantics/article
Accessibility analysis of the government portals of Ecuador
Análisis de accesibilidad de los portales gubernamentales del Ecuador
Autor
Guevara Alban, Gladys Patricia
Diaz , Javier
Harari , Ivana
Guevara , Alban Cristian
Institución
Resumen
The electronic government term arises by implementing the use of Information and Communication Technologies (ICTs) in government institutions to improve the quality of their services provided. The use of ICTs is a privileged instrument of our society. Boosting citizen participation through the use of ICTs implies the implementation of government portals and must be designed in accordance with usability and accessibility policies. The terms of usability and accessibility refer a lot in relation to the experience that users may have when using these government portals. On many occasions the websites are designed in a very attractive way, however they are developed thinking that they can only be used by young people. This problem should not exist because the main objective of these is to promote citizen participation; This includes all people regardless of age or disability. International practices regarding user experience indicate that the objective is to simplify navigation. The objective of this article is to analyze usability and accessibility of government portals in Ecuador, to demonstrate whether the regulations set forth in the Ecuadorian Technical Regulations are being complied with. The research methodology used in this article is quantitative because it is going to determine how many government portals exist in the equator and at the same time the level of accessibility they have will be measured. El termino gobierno electrónico surge al implementar el uso de la Tecnologías de Información y Comunicación (TIC’s) en las instituciones gubernamentales para mejorar la calidad de sus servicios prestados. El uso de las TIC’s constituye un instrumento privilegiado de nuestra sociedad. Impulsar la participación ciudadana a través del uso de las TIC’s implica la implementación de portales gubernamentales y deben estar diseñados de acuerdo con las políticas de usabilidad y accesibilidad. Los términos de usabilidad y accesibilidad refieren mucho en relación a la experiencia que los usuarios puedan tener al utilizar estos portales gubernamentales. En muchas ocasiones los sitios webs son diseñados de forma muy atractiva, sin embargo, estos se desarrollan pensando que solo pueden ser usados por jóvenes. Esta problemática no debe existir porque el objetivo principal de estos es impulsar la participación ciudadana; a esto se incluyen a todas las personas sin importar edad o discapacidad. Las prácticas internacionales en cuanto a experiencia de usuario indican que el objetivo es simplificar la navegación. El objetivo del presente artículo es analizar la accesibilidad de los portales gubernamentales del Ecuador, para demostrar si se está cumpliendo con la normativa expuesta en el Reglamento Técnico Ecuatoriano. La metodología de investigación utilizada en presente artículo es cuantitativa debido a que se va a determinar cuántos portales gubernamentales existen en el Ecuador y a la vez se va a medir el nivel de accesibilidad que poseen.