info:eu-repo/semantics/article
Educative evaluation: conceptualization, extensions and meaning
Evaluación educativa: conceptualización, extensión y significado
Registro en:
10.26910/issn.2528-8083vol6iss3.2021pp545 - 554p
Autor
Campi Cevallos, Cumandá Fanny
Saa Morales, Angela Secundina
Dicado Alban, Mariana Angelita
Sánchez Salazar, Tanya del Rocío
Institución
Resumen
In this research, different definitions of the concept of educational evaluation are addressed. Some of the topics included in the addresses associated with this category are discussed. The idea of evaluation from a comprehensive approach is defended due to its complexity; since it presupposes sub-processes that go from the establishment of the objectives or purposes, the delimitation and characterization of the object of evaluation, the definition (selection, elaboration) and application of the evaluation instruments for the collection of information, the processing and analysis of said information, its interpretation and expression in an evaluative judgment, information and decision-making. The dimensions of the object to be evaluated, the difficulty to be operationalized and verified "objectively"; the overestimation of certain instruments and techniques, and the undervaluation of others; The non-consideration of sources and evaluation agents such as the subject itself is of vital importance; among others, consequences of this vision that affect evaluative practice and its results. According to the types of evaluation, it is classified according to criteria that are used for the execution of the formative and summative evaluation. En la presente investigación se abordan diferentes definiciones del concepto evaluación educativa. Se comentan algunos de los tópicos comprendidos en las direcciones asociadas con esta categoría. Se defiende la idea de la evaluación desde un enfoque integral por su complejidad; ya que presupone subprocesos que van desde el establecimiento de los objetivos o propósitos, la delimitación y caracterización del objeto de evaluación, la definición (selección, elaboración) y aplicación de los instrumentos de evaluación para la recogida de información, el procesamiento y análisis de dicha información, su interpretación y expresión en un juicio evaluativo, la información y toma de decisiones. Las dimensiones del objeto a evaluar, la dificultad para ser operacionalizado y constatado “objetivamente”; la sobrestimación de determinados instrumentos y técnicas, y la subvaloración de otras; la no consideración de fuentes y agentes de evaluación como el propio sujeto es de vital importancia son, entre otras, consecuencias de esta visión que afectan la práctica evaluativa y sus resultados. Según los tipos de evaluación, se clasifica según criterios que se emplean para la ejecución de la evaluación en formativa y sumativa.