info:eu-repo/semantics/article
Evaluative rubrics by competences in the area of Physics and Mathematics in the Educational Unit San Camilo Quevedo-Ecuador
Rúbricas evaluativas por competencias del área de Física y Matemática en la Unidad Educativa San Camilo Quevedo-Ecuador
Autor
Acurio Armas, Jorge Antonio
Peñafiel Nivela, Gonzalo Arturo
Carriel Paredes, Flor del Rocío
Acurio Armas, Ana Belén
Institución
Resumen
This research is the result of the analysis of the problem detected in the different evaluation processes in the area of mathematics of the San Camilo Educational Unit, it originates as a scientific problem: How to enhance the evaluation system by competencies to strengthen learning significant in the students of the Physics and Mathematics area of the San Camilo Educational Unit of the Cantón Quevedo?, with a quantitative approach and a stratified sampling, applying the methods of analysis, synthesis, systemic, induction and deduction, hypothetical-deductive and From the empirical level: observation, survey and interview, in the methodological design instruments called rubrics were proposed in the competency evaluation system. This study highlights categories such as: evaluation, rubrics, indicators, among other terms used in the evaluation system to achieve educational standards, important results were achieved for the use of daily teaching tools in the area of mathematics, rubrics for the system of evaluation supported by a comprehensive system of teacher training on the evaluation of learning. La presente investigación es el resultado del análisis de la problemática detectada en los diferentes procesos de evaluación en el área de matemáticas de la Unidad Educativa San Camilo, lo origina como problema científico: ¿Cómo potenciar el sistema de evaluación por competencias para el fortalecimiento del aprendizaje significativo en los estudiantes del área de Física y Matemática de la Unidad Educativa San Camilo del Cantón Quevedo?, con un enfoque cuantitativo y un muestreo estratificado, aplicando los métodos de la modelación análisis, síntesis, sistémico, inducción y deducción, hipotético- deductivo y desde el nivel empírico: la observación, encuesta y entrevista, en el diseño metodológico se plantearon instrumentos denominados rúbricas en el sistema de evaluación por competencias. En este estudio se destacan categorías como: evaluación, rúbricas, indicadores, entre otros términos usados en el sistema de evaluación para alcanzar los estándares educativos, se lograron resultados importantes para el uso de herramientas diarias docentes del área de matemáticas, rúbricas para el sistema de evaluación sustentado en un sistema integral de capacitación docente sobre la evaluación del aprendizaje.