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Assertive communication for scientific productivity in times of pandemic in higher education institutions
Comunicación asertiva para la productividad científica en época de pandemia en las instituciones de educación superior
Autor
Navia Álava, Jaime Gerardo
Briones Caicedo, Wilson Roberto
Urquiza Mendoza, Liliana Ivett
Barragán Morocho , Willam Roberto
Muñoz Vargas, Gema Katherine
Zambrano Moreira, Roxana Monserrate
Institución
Resumen
Assertive communication is a key element in the synergy of substantive functions in higher education, the study aims to determine the incidence of assertive communication on scientific productivity in times of pandemic. Specifically, it was sought to identify, analyze and study the techniques, language and dissemination of scientific results in an assertive way. The methodology used was of a quantitative type, non-experimental design, it consisted of applying Likert scale surveys to a sample of 285 teachers, 371 students, 236 administrative personnel and an assertiveness test applied to area coordinators; The main results found show that there is a fragile communicational assertiveness of the investigative processes, which negatively influences scientific production. In conclusion, HEIs must rethink their internal and external communication channels in changing times, as part of the culture organizational, through effective management and use of assertive techniques among members of the university community in investigative work in order to strengthen their communication processes. La comunicación asertiva es un elemento clave en la sinergia de las funciones sustantivas en la educación superior, el estudio tiene como propósito determinar la incidencia de la comunicación asertiva en la productividad científica en época de pandemia. De manera específica se buscó identificar, analizar y estudiar las técnicas, el lenguaje y la divulgación de resultados científicos de forma asertiva. La metodología utilizada fue de tipo cuantitativa, diseño no experimental, consistió en la aplicación de encuestas con escala de Likert a una muestra de 285 docentes, 371 estudiantes, 236 personal administrativos y test de asertividad aplicado a los coordinadores de áreas; los principales resultados encontrados, dejan en evidencia que existe una frágil asertividad comunicacional de los procesos investigativos, que influye negativamente en la producción científica, a manera de conclusión las IES deben replantear sus canales comunicativos internos y externos en épocas cambiantes, como parte de la cultura organizacional, mediante el manejo efectivo y uso de técnicas asertivas entre los miembros de la comunidad universitaria en labores investigativas con el propósito de fortalecer sus procesos comunicacionales.