info:eu-repo/semantics/article
School anthropometric evaluation and eating habits in children with malnutrition.
Evaluación antropométrica y hábitos alimentarios en niños escolares con desnutrición.
Registro en:
10.56048/MQR20225.7.3.2023.1409-1424
Autor
Fernández-Soto, Gerardo
Aldas-Manzano, Stephanie Dayana
Resumen
Introduction: Child malnutrition is a public health problem, for its control an early anthropometric diagnosis and the timely detection of behaviors and eating habits are needed. Objective: to establish the anthropometric evaluation and eating habits in school children with malnutrition. Material and methods: quantitative, descriptive and cross-sectional research, carried out at the "Atahualpa" Educational Unit, Ecuador, from September 2022 to February 2023, with a sample of 43 malnourished school children aged 9-12 years. The data collection techniques were anthropometric indicators (weight/age, height/age, BMI/age), a dietary clinical history for eating behaviors-habits, and a hunger scale at home. Results: the age in school children was 7 to 9 years 63.0%, male gender 64%, with chronic malnutrition 62.79% (n=27), of the group of children with chronic malnutrition the highest frequency is chronic malnutrition or short stature 41.86% (n=18). Eating habits and behaviors: poor appetite 51.2%, permissive caregivers 41.8%, apathetic children regarding food 46.5%, inadequate weekly consumption frequency 76.7%, inadequate food preparation 69.8%, inadequate duration in each main meal 65.1%, distracting elements during eating 86.1% and moderate hunger at home 58.13%. Conclusions: in the anthropometric evaluation chronic malnutrition was established, with a higher prevalence of chronic malnutrition or short stature, in eating habits and behaviors the following predominated: bad appetite, permissive caregivers, apathetic children regarding food, distracting elements, three inadequate aspects: frequency of weekly consumption, food preparation and duration of feeding, in addition to a moderate incidence of hunger in the home
Introducción: La desnutrición infantil es un problema de salud pública, para su control se necesita un diagnóstico precoz antropométrico y la detección oportuna de conductas y hábitos alimentarios. Objetivo: establecer la evaluación antropométrica y hábitos alimentarios en niños escolares con desnutrición. Material y métodos: investigación cuantitativa, descriptiva y corte transversal, realizada en la Unidad Educativa “Atahualpa”, Ecuador, en el lapso septiembre 2022-febrero 2023, con una muestra de 43 niños escolares desnutridos de 9-12 años. Las técnicas de recolección de información fueron indicadores antropométricos (peso/edad, talla/edad, IMC/edad), una historia clínica dietética para conductas-hábitos alimentarios y una escala de hambre en el hogar. Resultados: la edad en los niños escolares fue 7 a 9 años 63,0%, género masculino 64%, con desnutrición crónica 62,79% (n=27), del grupo de niños con desnutrición crónica la mayor frecuencia es la desnutrición crónica o talla baja 41,86% (n=18). Los hábitos y conductas alimentarias: apetito malo 51,2%, cuidadores permisivos 41,8%, niños apáticos respecto a la alimentación 46,5%, frecuencia de consumo semanal inadecuada 76,7%, preparación de alimentos inadecuada 69,8%, duración inadecuada en cada comida principal 65,1%, elementos distractores durante la alimentación 86,1% y moderada hambre en el hogar 58,13%. Conclusiones: en la evaluación antropométrica se estableció desnutrición crónica, con mayor prevalencia de desnutrición crónica o talla baja, en los hábitos y conductas alimentarias predominaron: apetito malo, cuidadores permisivos, niños apáticos respecto a la alimentación, elementos distractores, tres aspectos inadecuados: frecuencia de consumo semanal, preparación de alimentos y duración de la alimentación, además una incidencia moderada hambre en el hogar.