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Playful activities for the development of gross motor skills in children from 3 to 4 years of Initial Education
Actividades lúdicas para el desarrollo de la motricidad gruesa en niños de 3 a 4 años de Educación Inicial
Registro en:
10.56048/MQR20225.7.3.2023.1151-1174
Autor
Moreira-Loor, Fátima Valentina
Mestre-Gómez, Ulises
Resumen
Gross motor skills are important as they allow children to perform everyday functions such as walking, running, climbing, catching, throwing, and hitting a ball with a bat, among others. Basic motor skills are crucial for the execution of actions necessary for personal care such as getting dressed, getting in and out of a car, even getting in and out of bed. The development of gross motor skills has not only physical effects, but also superior mental ones, by influencing factors such as attention, language, memory, information processing speed, perception, and thought. This means that movement is the basis of intelligence, so motor education constitutes an important platform from the kinesic, symbolic and cognitive point of view. The research was developed guided by the idea that a set of recreational activities for the development of gross motor skills would contribute positively to the improvement of the physical and mental abilities of children in sublevel II of Initial Education. In order to corroborate it, a set of recreational activities for the development of gross motor skills was put into practice in the Azuay Educational Unit #13 of the Canton Portoviejo, whose impact was evaluated. The article presents the conception of these recreational activities and their incidence in the development of physical and mental abilities of schoolchildren from 3 to 4 years of age. Las habilidades motrices gruesas son importantes pues permiten que los niños realicen funciones cotidianas como caminar, correr, escalar, atrapar, lanzar y golpear una pelota con un bate, entre otras. Las habilidades motrices básicas son cruciales para la ejecución de acciones necesarias para el cuidado personal como vestirse, subir y bajar de un automóvil, incluso entrar y salir de la cama. El desarrollo de la motricidad gruesa tiene efectos no solo físicos, sino también mentales superiores, al incidir en factores como la atención, el lenguaje, la memoria, la velocidad de procesamiento de información, la percepción y el pensamiento. Esto significa que el movimiento es la base de la inteligencia, por lo que educación de la motricidad constituye una plataforma importante desde el punto de vista cinésico, simbólico y cognoscitivo. La investigación se desarrolló rectorada por la idea de que un conjunto de actividades lúdicas para el desarrollo de la motricidad gruesa contribuiría positivamente a la mejora de las capacidades físicas y mentales de niños del subnivel II de Educación Inicial. Con la finalidad de corroborarla, se puso en práctica en la Unidad Educativa Azuay #13 del Cantón Portoviejo un conjunto de actividades lúdicas para el desarrollo de la motricidad gruesa, cuyo impacto fue evaluado.