info:eu-repo/semantics/article
Didactic strategy for the development of autonomy in preschool children
Estrategias didácticas para el desarrollo de la autonomía en niños del nivel preescolar
Registro en:
10.56048/MQR20225.7.2.2023.886-900
Autor
Macías-Zambrano, Cinthia Patricia
Henríquez-Coronel, María Angélica
Resumen
The article presents the results of a research whose objective was to implement a didactic strategy that favors the development of children's autonomy, which was designed based on the theoretical references and on the diagnosis carried out through self-evaluation, observation and focus group applied to a group of eight children.
The work was developed under the qualitative approach, descriptive, non-experimental, cross-sectional type of research. The results obtained showed the level of individual development of autonomy, and its contributions in the formation of infants demonstrating their ability to decide to continue growing in an integral way, it was concluded that the intervention of teachers is central in the development of autonomy due to the relevance of the application of teaching strategies in the school environment, since they favor the infant's skills, promoting independence, creating integral, autonomous and self-sufficient beings El artículo presenta los resultados de una investigación cuyo objetivo fue implementar una estrategia didáctica que favorezca el desarrollo de la autonomía de los niños, la cual fue diseñada en base a los referentes teóricos y en el diagnóstico realizado a través de la autoevaluación, la observación y el focus group aplicados a un grupo de ocho niños.
El trabajo se desarrolló bajo el enfoque cualitativo, tipo de investigación descriptiva, no experimental de corte transversal se obtuvieron resultados que evidenciaron el nivel de desarrollo individual de la autonomía, y sus aportes en la formación de los infantes demostrando su capacidad de decidir para continuar creciendo de manera integral, se concluyó que la intervención de los docentes es central en el desarrollo de la autonomía debido a la relevancia de la aplicación de estrategias didácticas en el ambiente escolar, puesto que favorecen las habilidades del infante, promoviendo independencia creando seres íntegros, autónomos y autosuficientes.