info:eu-repo/semantics/article
Workshops on innovative teaching resources for learning literacy.
Talleres sobre recursos didácticos innovadores para el aprendizaje de la lectoescritura.
Registro en:
10.56048/MQR20225.7.2.2023.497-514
Autor
Cacuango Alava, Cynthia Fernanda
Delgado Cobeña, Elan Ignacio
Delgado Jaramillo, Claudia Xiomara
Briones Ponce, María Eulalia
Resumen
Didactic resources are those materials and instruments that facilitate the teaching-learning process, and that present limitations at the time of their application. The research shows an alternative for the preparation of teachers in the elaboration of innovative didactic resources, through educational workshops. The objective of the work was to design a workshop that contributes to the elaboration of innovative didactic resources for the development of reading and writing in children of the third year of Basic Education in the Glen Doman Private Educational Unit. The workshop proposal is based on a descriptive study of the didactic resources and their requirements that could favor the development of reading and writing in students of the Glenn Doman Private Educational Unit. A descriptive methodology was used, which highlighted the value of didactic resources as a means of learning to strengthen the process of knowledge construction in reading and writing. The results showed that the situation demanded greater innovation and teacher training that could contribute to the development of learning and teaching of literacy. The design, development and evaluation of a workshop with these resources was proposed, where the participation and exchange of experiences among the participating teachers is stimulated. Los recursos didácticos son aquellos materiales e instrumentos que facilitan el proceso de enseñanza-aprendizaje, y que presentan limitaciones al momento de ser aplicados. La investigación muestra una alternativa de preparación para los docentes en la elaboración de recursos didácticos innovadores, a través de talleres educativos. El objetivo del trabajo fue diseñar un taller que contribuyan a la elaboración de recursos didácticos innovadores para el desarrollo de la lectoescritura en los niños y niñas del tercer año de Educación Básica en la Unidad Educativa Particular Glen Doman. La propuesta de Taller que se brinda, tiene en su base un estudio descriptivo acerca de los recursos didácticos y sus requerimientos que pudieran favorecer el desarrollo de la lectoescritura en estudiantes de la Unidad Educativa Particular Glenn Doman. Se empleó una metodología de tipo descriptiva, que destacó el valor que poseen los recursos didácticos en la actualidad, como medio de aprendizaje para fortalecer el proceso de construcción de los conocimientos en la lectoescritura. Los resultados evidenciaron que la situación exigía una mayor innovación y capacitación del docente que pueda contribuir al desarrollo del aprendizaje y la enseñanza de la lectoescritura. Se propuso el diseño, desarrollo y evaluación de un taller con dichos recursos, donde se estimula la participación e intercambio de experiencias entre los docentes participantes.