info:eu-repo/semantics/article
Didactic strategy to stimulate the reading habit in children in initial school II.
Estrategia didáctica para estimular el hábito lector en niños de educación inicial II
Registro en:
10.56048/MQR20225.7.1.2023.2381-2403
Autor
Saltos Saltos, Karol Vanessa
De la Peña Consuegra, Geilert
Zambrano Acosta, Jimmy Manuel
Resumen
It is essential to work on the development of the reading habit in infants from the early school years. The lack of a reading culture within the school formation process, induces children to lose interest in generating a reading habit for their learning. The objective of the research was to design a didactic strategy to stimulate the reading habit in children of Initial Education II of the Educational Unit "Diana Esther Guerrero Vargas", in the Sucre canton of the Province of Manabí, Ecuador. The methodology applied was qualitative-quantitative and a phenomenological design with a hermeneutic approach was chosen. The research participants are part of the "Diana Esther Guerrero Vargas" Educational Unit, located in the Sucre Canton of the Province of Manabí, Ecuador. The selected sample was made up of 24 children and 24 parents of families of Initial Education II. The main techniques applied were a participant observation guide for the children and a focus group for the parents. The main results of the diagnostic study that stood out were that parents understood the importance of encouraging the reading habit to create a dynamic learning process and develop skills, as was found in the codings analyzed. Likewise, they considered that reading corners are essential for children to have an interest in reading, so they have their space to read and they are usually entertaining readings. The quantitative results showed that 38% of the children showed interest in learning in a dynamic way, and 42% of the children were interested in reading storybooks. Finally, the didactic strategy provided a didactic contribution focused on the development of the reading habit, which was through fantasy storybooks, which is what the children like the most, as confirmed by the parents. Es fundamental trabajar el desarrollo del hábito lector en los infantes desde los primeros años escolares. La falta de una cultura lectora dentro del proceso de formación escolar, induce a que los niños pierdan el interés por generar un hábito lector para su aprendizaje. El objetivo de la investigación fue diseñar una estrategia didáctica para estimular el hábito lector en niños de Educación Inicial II de la Unidad Educativa “Diana Esther Guerrero Vargas”, del cantón Sucre de la Provincia de Manabí, Ecuador. La metodología aplicada fue cuali-cuantitativa y se optó por el diseño fenomenológico con un enfoque hermenéutico. Los participantes de la investigación forman parte de la Unidad Educativa “Diana Esther Guerrero Vargas”, ubicada en el Cantón Sucre de la Provincia de Manabí, Ecuador. La muestra seleccionada estuvo constituida por 24 niños y 24 padres de familias de Educación inicial II. Las principales técnicas aplicadas fueron una guía de observación participante para los niños y niñas, y un grupo focal para los padres de familia. Los principales resultados del estudio diagnóstico que destacaron, fueron que los padres de familia comprendían la importancia de fomentar el hábito lector para crear un aprendizaje dinámico y desarrollar las destrezas, esto se halló en las codificaciones analizadas. Asimismo, consideraron que los rincones de lectura son esenciales para que los niños tengan el interés lector, por lo que tienen su espacio para leer y por lo general son lecturas entretenidas. Por su parte, en los resultados cuantitativos se evidenció que el 38% de los niños mostraron interés en aprender de forma dinámica, de igual forma, el 42% de los niños tenían interés en realizar lectura de libros de cuentos. Finalmente, la estrategia didáctica brindó un aporte didáctico y enfocado al desarrollo del hábito lector, que fue a través de libros de cuentos de fantasía, que es lo que más les gusta a los niños y lo confirmaron los padres de familia.