info:eu-repo/semantics/article
Use of the Virtual Zoom platform as a strategy to improve the learning of Natural Sciences.
Uso de la plataforma Virtual Zoom como estrategia para mejorar el aprendizaje de las Ciencias Naturales.
Registro en:
10.56048/MQR20225.7.1.2023.2355-2369
Autor
Rivas Rivas, Hipatia María
Alcívar Cedeño, Andrea Katherine
Resumen
The Zoom application is one of the video conferencing platforms that has been used by educational institutions and companies in recent years, especially since the COVID-19 pandemic, because it presents multifunctional features and provides a variety of free options that They allow constant interaction between students and teachers. For this reason, the objective of this study is to "Determine the impact that the Zoom virtual platform has on the learning of Natural Sciences in children in the fifth year of elementary school." The methodology used has a quantitative and descriptive approach, the study execution procedure is contemplated in the approval of an instrument through expert judgment, in addition, Aiken's V was used as a coefficient for the validity of the items. The results were supported by the obtaining and use of the questionnaire made up of 8 questions (Likert scale), which allowed knowing the impact of the virtual platform zoom in relation to the learning of Natural Sciences; After the validation of the experts, the following Aiken V scores were obtained: Relevance (0.983), Clarity (0.983) and Coherence (0.983), with this a validated survey was obtained that was applied to 33 students in the fifth year of education. basic of the Andrés de Vera Educational Unit, the answers were optimal in favor of the theme of the study, while for the reliability and reliability of the content the calculation of Cronbach's Alpha was used, resulting in the score of (0.7). La aplicación Zoom es una de las plataformas de videoconferencias que ha sido utilizada por las instituciones de educación y empresas en los últimos años, en especial a partir de la pandemia COVID-19, debido a que presenta características multifuncionales y brinda diversidad de opciones gratuitas que permiten una interacción constante entre estudiantes y docente. Por ello, el presente estudio plantea como objetivo “Determinar el impacto que la plataforma virtual Zoom tiene en el aprendizaje de las Ciencias Naturales en niños de quinto año de básica”. La metodología empleada tiene un enfoque cuantitativo y descriptivo, el procedimiento de la ejecución del estudio se contempla en la aprobación de un instrumento mediante el juicio de expertos, además, se utilizó la V de Aiken como un coeficiente para la validez de los ítems. Los resultados se apoyaron en la obtención y uso del cuestionario conformado por 8 preguntas (escala de Likert), que permitió conocer el impacto de la plataforma virtual zoom con relación al aprendizaje de Ciencias Naturales; posterior a la validación de los expertos se obtuvieron puntuaciones de V de Aiken lo siguiente: Pertinencia (0.983), Claridad (0.983) y Coherencia (0.983), con esto se obtuvo una encuesta validada que se aplicó a 33 estudiantes del quinto año de educación básica de la Unidad Educativa Andrés de Vera, las respuestas fueron óptimas en favor a la temática del estudio, mientras que para la fiabilidad y confiabilidad del contenido se usó el cálculo de Alfa de Cronbach dando como resultado la puntuación de (0,7).