info:eu-repo/semantics/article
Competitive Strategies and the Commercial Management of the Company Holcim Ecuador S.A
Estrategias Competitivas y la Gestión Comercial de la Empresa Holcim Ecuador S.A.
Registro en:
10.56048/MQR20225.7.1.2023.2469-2486
Autor
Alcívar Laz, Marlene del Rocío
Ruíz Cedeño, Angélica Beatriz
Institución
Resumen
Competitive strategies are currently considered as actions that are highly relevant in the
development of commercial management, based on the idea that the success of companies
depends on this. It is essential that within the business sector strategies are recognized that
allow to compete efficiently, thanks to the use of a pertinent strategy that facilitates the
fulfillment of the goals and objectives proposed in the companies. The present study is aimed
at analyzing the competitive strategies and commercial management of the company Holcim
Ecuador S.A. The methodological approach of this research responds to a descriptive
methodology with a quantitative approach, because we worked on the collection of data
necessary to test and validate the results, for which a survey was carried out, thus generating
a series of results in which it was possible to demonstrate the incidence of competitive
strategies in the commercial management of the company Holcim Ecuador S.A. It can be
concluded that the competitive strategies for differentiation and the competitive strategies for
the low cost approach are those used in the companystudied and significantlyinfluence
business management. The failures in the administrative environment are aspects to improve,
since theygenerate an effect within the commercial management and in the strategies
designed based on the development and positioning in the market. Las estrategias competitivas en la actualidad son consideradas como acciones que presentan
gran relevancia en el desarrollo de la gestión comercial, partiendo de la idea que de esto
depende el éxito de las empresas. Es fundamental que dentro del sector empresarial se
reconozcan estrategias que permitanpoder competir eficientemente, gracias a la utilización
de una estrategia pertinente que facilite el cumplimiento de las metas y objetivos propuestos
en las empresas. El presente estudio se dirige a analizar las estrategias competitivas y la
gestión comercial de la empresa Holcim Ecuador S.A. El enfoque metodológico de esta
investigación responde a una metodología de tipodescriptiva con un enfoque cuantitativo,
debido a que se trabajó en la recolección de datos necesarios para probar y validar los
resultados, para ello se llevó a cabo una encuesta, generando así una serie de resultados en
los cuales se logró demostrar la incidencia que tienen las estrategias competitivas en la
gestión comercial de la empresa Holcim Ecuador S.A. se puede concluir que las estrategias
competitivas por diferenciación y las estrategias competitivas por enfoque de bajo coste son
las empleadas en la empresa estudiada e influyen significativamente en la gestión comercial.
Las fallas en el entorno administrativo sonaspectos a mejorar, dado que estos generan efecto
al interior de la gestión comercial y en las estrategias diseñadas en función del desarrollo y
posicionamiento en el mercado