info:eu-repo/semantics/article
Methodological strategy as educational innovation to strengthen knowledge in natural sciences and mathematics in the tenth year.
Estrategia metodológica como innovación educativa para fortalecer los conocimientos en ciencias naturales y matemática en el décimo año.
Registro en:
10.56048/MQR20225.7.1.2023.133-154
Autor
Gutiérrez Mendoza, Lenny Fabricio
De la Peña Consuegra, Geilert
Institución
Resumen
The teaching-learning process requires more up-to-date approaches every day, to the point of guaranteeing greater learning from the problems that students know on a daily basis, so the Problem-Based Learning approach becomes an alternative. This perspective allowed us to declare as a scientific problem: How to contribute to the strengthening of the knowledge in Natural Sciences and Mathematics of the tenth year students of the Pablo Hannibal Vela Fiscal Educational Unit? As a general objective: to design a methodological strategy based on the Problem-Based Learning (ABP) approach to strengthen the knowledge in Natural Sciences and Mathematics of the tenth year students of the "Pablo Hannibal Vela" Fiscal Educational Unit. The research was developed from a culi-quantitative, non-experimental, cross-sectional, descriptive and field paradigm. The population made up of 74 tenth-year students and 2 teachers, resulted in 76 actors, necessarily coinciding with the sample in the development of the study. The theoretical methods used were analysis and synthesis, inductive-deductive, which guided the investigative process with a systems approach, on the other hand the empirical ones were observation, interview, documentary study, survey. The results of the diagnosis allowed to show different shortcomings in the teaching-learning process. In addition, the methodological strategy based on the PBL approach is expressed, it will allow mitigating the shortcomings found. The same, was submitted to the analysis of 33 experts to determine its feasibility and relevance, declaring it in the agreed criteria of these, as very adequate its constitution and possible application in the pedagogical reality. El proceso de enseñanza-aprendizaje requiere cada día enfoques más actualizados, al punto de garantizar mayores aprendizajes desde las problemáticas que los estudiantes conocen en la cotidianidad, por lo que el enfoque del Aprendizaje Basado en Problemas viene a ser una alternativa. Esta perspectiva nos permitió declarar como problema científico: ¿Cómo contribuir al fortalecimiento de los conocimientos en Ciencias Naturales y Matemática de los estudiantes de décimo año de la Unidad Educativa Fiscal Pablo Hannibal Vela? Como objetivo general: diseñar una estrategia metodológica basada en el enfoque de Aprendizaje Basado en Problema (ABP) para fortalecer los conocimientos en Ciencias Naturales y Matemática de los estudiantes de décimo año de la Unidad Educativa Fiscal “Pablo Hannibal Vela”. La investigación fue desarrollada desde un paradigma culi-cuantitativo, no experimental, transversal, descriptivo y de campo. La población conformada por 74 estudiantes de décimo y 2 docentes, resultaron en 76 actores, coincidiendo necesariamente con la muestra en el desarrollo del estudio. Los métodos teóricos utilizados fueron el análisis y síntesis, inductivo-deductivo, que guiaron el proceso investigativo con enfoque de sistemas, por otra parte los empíricos fueron la observación, entrevista, estudio documental, encuesta. Los resultados del diagnóstico permitieron evidenciar distintas falencias en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Además se expresa la estrategia metodológica basada en el enfoque de ABP permitirá mitigar las falencias encontradas. La misma, se sometió al análisis de 33 expertos para determinar su factibilidad y pertinencia, declarándolo en los criterios consensuados de estos, como muy adecuada su constitución y posible aplicación en la realidad pedagógica.