info:eu-repo/semantics/article
Educational strategies for the inclusion of students with dyslexia problems in the technical high school.
Estrategias educativas para la inclusión de estudiantes con problema dislexia en el bachillerato técnico.
Registro en:
10.56048/MQR20225.6.3.2022.1417-1433
Autor
Vélez Mero, Enma Carlina
Pupo Pupo, Yudith
Institución
Resumen
The objective of this article was to implement educational strategies in the students of the Technical Baccalaureate, of the San Vicente Fiscal Educational Unit with dyslexia problems, to actively include them in the teaching-learning process. A mixed approach methodology was applied. The techniques used were the interview to students and survey to teachers, as instruments the guide and questionnaire of questions. The population 175 technical high school students, the intentional non-probabilistic sample made up of 1 student with dyslexia in the third year of high school and 13 teachers. The results showed that teachers must continue to work to include students with dyslexia, therefore, students show low performance and little inclusion. It is concluded that there is a need to propose the implementation of educational strategies as a contribution to the inclusion of students with dyslexia problems, to actively include them in the teaching-learning process. El objetivo de este artículo fue implementar estrategias educativas en los estudiantes del Bachillerato Técnico, de la Unidad Educativa Fiscal San Vicente con problemas de dislexia, para incluirlos activamente en el proceso de enseñanza aprendizaje. Se aplicó una metodología de enfoque mixto. Las técnicas utilizadas fueron la entrevista a estudiantes y encuesta a docentes, como instrumentos la guía y cuestionario de preguntas. La población 175 estudiantes de bachillerato técnico, la muestra de tipo no probabilístico intencionada conformada por 1 estudiante con dislexia de tercero de bachillerato y 13 docentes. Los resultados evidenciaron que se debe continuar trabajando para incluir a estudiantes con dislexia por parte de los docentes, por tanto, los estudiantes demuestran bajo rendimiento y escasa inclusión. Se concluye que existe la necesidad de proponer la implementación de estrategias educativas como aporte a la inclusión de estudiantes con problemas de dislexia, para incluirlos activamente en el proceso de enseñanza aprendizaje.