info:eu-repo/semantics/article
Ludic strategy for the development of oral expression in children of the preparatory sublevel.
Estrategia lúdica para el desarrollo de la expresión oral en los niños del subnivel preparatoria.
Registro en:
10.56048/MQR20225.6.3.2022.1050-1070
Autor
Talledo Subiaga, Teresa Marianela
Rivadeneira Barreiro, Julio Cesar
Institución
Resumen
In the educational field, there are factors that prevent the development of oral expression in high school students due to lack of playful strategies taught by the teacher and lack of family support. Therefore, the objective of this article is to design it, in order to improve teaching-learning. A mixed methods investigation was applied, whose technique was the interview of 2 teachers and observation of 57 students, results that demonstrated on a large scale that they use strategies to develop oral expression in class such as: dialogue and participation with respect in communication; viewing and presenting children's plays, singing and learning songs, pretend play, telling short stories, dialogue, guided reading intervention, and use of organized questions. They use technological tools such as a computer, projector, internet, talking recorder, power point, videos and slides to develop it; that it is very important to apply playful strategies, because it is the best way for children to learn dynamically; and, its good use is essential in verbal language because it expresses needs, thoughts, feelings and emotions; they have obtained good results in their daily practice, since they have active, dynamic students, with initiative when intervening in orality, and playful actions encourage imaginative progress and linguistic ability; and, that it is necessary to create an innovative playful skill. It is concluded that the application of the designed playful strategy will achieve that the students can express themselves, emitting messages in significant communication situations and that through active listening they will strengthen their security when expressing themselves orally at various moments of their lives. En el ámbito educativo, existen factores que impiden el desarrollo de la expresión oral en estudiantes de preparatoria por falta de estrategias lúdicas impartidas por el docente y falta de apoyo familiar. Por lo que, el objetivo del presente artículo es diseñarla, a fin de mejorar la enseñanza-aprendizaje. Se aplicó una investigación de métodos mixtos, cuya técnica fue la entrevista a 2 docentes y observación a 57 estudiantes, resultados que demostraron en gran escala que, utilizan estrategias para desarrollar expresión oral en clase como: diálogo y participación con respeto en comunicación; ver y presentar obras de teatro infantil, cantar y aprender canciones, juego de imitaciones, contar cuentos cortos, diálogo, intervención en lecturas dirigidas, y uso de preguntas organizadas. Utilizan herramientas tecnológicas como computadora, proyector, internet, grabadora parlante, power point, videos y diapositivas para desarrollarla; que es muy importante aplicar estrategias lúdicas, porque es la mejor manera de que los niños aprendan dinámicamente; y, su buen uso es esencial en lenguaje verbal porque enuncia necesidades, pensamientos, sentimientos y emociones; han obtenido buenos resultados en su práctica diaria, ya que tienen escolares activos, dinámicos, con iniciativa al intervenir en la oralidad, y las acciones lúdicas incitan el adelanto imaginativo y habilidad lingüística; y, que es necesario crear una destreza lúdica innovadora. Se concluye que, la aplicación de la estrategia lúdica diseñada logrará que los educandos logren expresarse, emitiendo mensajes en situaciones significativas de comunicación y que mediante la escucha activa fortalezcan su seguridad al expresarse oralmente en varios momentos de su vida.