info:eu-repo/semantics/article
The Teacher’s preparation in pedagogical vocational formation
La preparación de los docentes en la formación vocacional pedagógica
Registration in:
10.5377/farem.v0i37.11216
Author
Guzmán Méndez, Riselda
Soñora Revoredo, Humberto
Arnaiz Ramos, María de los A.
Pérez Piedra, Yindira
Institutions
Abstract
The present research is aimed at the preparation of teachers for the achievement of pedagogical vocational formation. the authors of the work carried out by distinguished exponents of Cuban pedagogy, elaborated the theoretical foundation, emphasizing the pedagogical process, motivation, interests, and knowledge about the profession, as well as the stages of vocational formation and fundamental conceptions of the teacher’s formation. Theoretical, empirical, and mathematic-statistical methods are used, which make it possible to verify the problem at the level of development of pedagogical vocational formation. To contribute to the solution of the problem, a system activity is proposed, which is valued as very adequate by specialists. The conception of the designed activities constitutes innovation of this research since they are an effective way to develop a level of professional preparation and therefore strengthen the pedagogical vocational formation the practical meaning of the developed research, is ratified by obtained results. La presente investigación está encaminada a la preparación de los docentes para el logro de la formación vocacional pedagógica, los autores tomando como base los trabajos realizados por destacados exponentes de la Pedagogía cubana, elabora la fundamentación teórica, enfatizando en el proceso pedagógico, la motivación, intereses y conocimientos acerca de la profesión, así como las etapas de la formación vocacional y las concepciones fundamentales de la preparación del docente. Se utilizan métodos teóricos, empíricos y matemáticos estadísticos, que posibilitan la constatación del problema en el nivel de desarrollo de la formación vocacional pedagógica. Para contribuir a la solución del problema se propone un sistema de actividades, que es valorado de muy adecuado por los especialistas. La concepción de las actividades diseñadas, constituye la novedad de esta investigación, pues son una vía eficaz para desarrollar el nivel de preparación profesional y por tanto fortalecer la formación vocacional pedagógica la significación práctica de la investigación desarrollada, se ratifica con los resultados obtenidos.