info:eu-repo/semantics/article
The Didactic of the Social Sciences in the career of Social Sciences. Impact on teaching performance
La Didáctica de las Ciencias Sociales en la Carrera Ciencias Sociales. Impacto en el desempeño docente
Registro en:
10.5377/farem.v0i25.5664
Autor
Orozco Alvarado, Julio César
Institución
Resumen
The objective of this research was to analyze the impact of the Didactic subject of the Social Sciences in the teaching performance in the Social Sciences area in high school. This study was made out trough case studies in six high schools of Managua. It was carried out in four steps; the first one was in the Social Sciences career and it was based on the application of a survey and a focal group for teachers in the Social Sciences area. The second step consisted in the application of a survey and a focal group for the high school students. The third one was developed trough the observation of teachers performing in the Geography and History subjects in the institutes where they work. The four and last step consisted in a interview application to the Principals or Heads of teachers area. The applied research techniques allowed us to check the veracity of the hypothesis about the participating teachers’ performance. El objetivo de la presente investigación consistió en analizar el impacto de la asignatura Didáctica de las Ciencias Sociales en el desempeño de los docentes del área de Ciencias Sociales en Educación Secundaria. El estudio se efectuó a través de estudios de caso y s e realizó en seis institutos de Educación Secundaria de Managua. Se llevó a cabo en cuatro momentos, el primero se realizó en la carrera Ciencias Sociales y radicó en la aplicación de una encuesta y un grupo focal a los docentes del área de Ciencias Sociales; el segundo, consistió en la aplicación de una encuesta y un grupo focal a los estudiantes de Educación Secundaria; el tercer momento se desarrolló a través de la observación a docentes impartiendo en el área de Geografía e Historia en los institutos donde ellos laboran; el cuarto momento consistió en la aplicación de una entrevista a los Directores o Jefes de Área de estos docentes. Las técnicas de investigación aplicadas permitieron comprobar la hipótesis sobre desempeño de los docentes que participaron en el estudio.
Ítems relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título, autor o materia.
-
The Use of Social Media in Malnacidos’ Social Protests in Hermosillo Sonora, 2013
PALAZUELOS ROJO, ISAAC DE JESUS; 588860; Palazuelos Rojo, Isaac de Jesús -
The relationship between social responsibility and accountability from the perception of entrepreneurs in the Imbabura province of Ecuador
Arias Collaguazo, Wilmer Medardo -
Aspectos teóricos e conceituais do financiamento das políticas de saúde
Medici, André Cezar