info:eu-repo/semantics/article
Empirical evaluation of the Kuznets Environmental Curve for Nicaragua considering Law No. 217, in the period 1980-2014.
Evaluación empírica de la Curva Ambiental de Kuznets para e Nicaragua considerando la Ley No. 217, en el período 1980 – 2014
Registro en:
10.5377/reice.v8i15.9951
Autor
Arostegui Moreno, Albert William
Baltodano Jiménez, Junieth Andrea
Institución
Resumen
The main axis of this article is to evaluate the hypothesis of the Kuznets Environmental Curve (CAK) by means of quantitative models for the case of Nicaragua in the period of 1980-2014, considering the effect of Law No. 217 General General Law of the Environment and Natural Resources. As an indicator of environmental deterioration, the variable of CO2 emissions per capita (kg / hab) was used, and the indicator of economic growth was GDP per capita (US $ at current prices); In addition, to capture the effect of Law No. 217 and incorporate it into the regression analyzes, a binary variable was created (0 from 1980 to 1996 and 1 from 1997 to 2014) and its interaction with the natural logarithm of GDP per Capita. Both when considering the dichotomous variable and the term of interaction in the models, as well as in the case of omitting them, the CAK was not rejected; however, the difference was the income per critical person, since in the first case the threshold is reached with US $ 1,191 and in the second, with US $ 2,283. El eje principal del presente artículo es evaluar la hipótesis de la Curva Ambiental de Kuznets (CAK) mediante modelos cuantitativos para el caso de Nicaragua en el período de 1980 – 2014, considerando el efecto de la Ley No. 217 ─ Ley General del Ambiente y los Recursos Naturales.Como indicador de deterioro ambiental se utilizó la variable de las emisiones de CO2 per cápita (kg/hab), y el indicador de crecimiento económico fue el PIB per cápita (US$ a precios corrientes); además, para capturar el efecto de la Ley No. 217 e incorporarlo en los análisis de regresión, se creó una variable binaria (0 de 1980 a 1996 y 1 de 1997 a 2014) y la interacción de ésta con el logaritmo natural del PIB per cápita.Tanto al considerar a la variable dicotómica y al término de interacción en los modelos, como en el caso de omitirlas, no se rechazó la CAK; sin embargo, la diferencia fue el ingreso por persona crítico, pues en el primer caso el umbral se alcanza con US$1 191 y en el segundo, con US$2 283.