info:eu-repo/semantics/article
based on Tullow Tae Kwon Do to develop values in High School students
Modelo educativo basado en el Tul Taekwondo para desarrollar valores en estudiantes de secundaria
Registro en:
10.5377/rci.v26i01.9883
Autor
Espinoza Urbina, Eduardo Alfredo
Moreno Muro, Juan Pablo
Institución
Resumen
The study aimed to apply the Tullow Tae Kwon Do Model that allows the development of values in secondary school students, as they are guides that lead to good behavior. Tae Kwon Do is the basis of this model as an answer to the low level of values development, which is one of the causes of the decrease in their learning and dropping out of school, in contravention of what is stipulated in the Peruvian Curriculum Design. Being necessary to reevaluate the Physical Education Area and the practice of Tullow Tae Kwon Do, and it should be considered in the school curriculum for promoting the training and management of people and the development of values.The methodology and the method were quantitative and experimental respectively. The population was 319 students from the IEP "Ramón Espinoza Sierra" in the department of Lambayeque and the sample consisted of 60 students For data collection, the Observation Sheet of Values in Daily Activity was used. The data were tabulated in the SPSS application, obtaining descriptive results and the corresponding tables. The results demonstrated that the Model had positive effects in the development of values, the significant different evidences were manifested between the Pre Test and the Post Test. El estudio tuvo como objetivo aplicar el Modelo del Tul Taekwondo que permita el desarrollo de valores en estudiantes de educación secundaria, por ser guías que orientan su conducta. El Taekwondo es la base del presente modelo ante el bajo nivel de desarrollo de valores, que es una de las causas de la disminución de sus aprendizajes y deserción escolar, contraviniendo lo estipulado en el Diseño Curricular Peruano. Siendo necesario revalorar el Área de Educación Física y la práctica del Tul Taekwondo, debiendo considerársele en el currículo escolar por favorecer la formación y conducción de las personas y el desarrollo de valores.La metodología y el método fueron cuantitativo y experimental respectivamente. La población fue 319 estudiantes de la IEP “Ramón Espinoza Sierra” del departamento de Lambayeque y la muestra estuvo constituida por 60 estudiantes.Para la recopilación de datos, se utilizó la Ficha de Observación de Valores en la Actividad Diaria. Los datos se tabularon en el aplicativo SPSS, obteniéndose resultados descriptivos y las tablas correspondientes.Los resultados demostraron que el Modelo causó efectos positivos en el desarrollo de valores, ya que evidenciaron diferencias positivas significativas entre el Pre test y Post test.