info:eu-repo/semantics/article
Methodologies in the teaching of probability calculation in the eleventh grade, secondary education
Metodologías en la enseñanza del cálculo de probabilidades en undécimo grado, educación secundaria
Registro en:
10.5377/rci.v17i2.2637
Autor
Amador Núñez, Fernando Manuel
Reyes Gómez, Melvin Leonel
Flores López, William Oswaldo
Institución
Resumen
In this article we have analyzed the methodologies in the teaching of the calculation of probabilities in the eleventh grade of secondary education. It is a qualitative and quantitative study with a design at the descriptive level, where students and teachers of Mathematics in Secondary Education participated. The information was collected from the observation, the content analysis guide, interview, cognitive questionnaire and survey. The analysis was performed with the statistical software for Social Sciences, Statistical Product and Service Solutions (SPSS) and a control list matrix. The results show that the didactic methodologies used in the teaching of the calculation of probabilities have been characterized by a model of teaching I learn, practice and apply, taking into account situations-problems of daily life and the context of the study population. However, the lack of interest of the student to the subject of Mathematics has a negative influence on the calculation of probabilities En este artículo se han analizado las metodologías en la enseñanza del cálculo de probabilidades en undécimo grado de educación secundaria. Se trata de un estudio cualitativo y cuantitativo con un diseño en el nivel descriptivo, donde participaron estudiantes y profesores de Matemática en Educación Secundaria. La información se recogió a partir de la observación, la guía de análisis de contenido, entrevista, cuestionario cognitivo y encuesta. El análisis se realizó con el software de estadística para la Ciencias Sociales, Statistical Product and Service Solutions (SPSS) y una matriz de lista de control. Los resultados muestran que las metodologías didácticas utilizadas en la enseñanza del cálculo de probabilidades se han caracterizado por un modelo de enseñanza de aprendo, practico y aplico, teniendo en cuenta situaciones-problemas de la vida cotidiana y del contexto de la población de estudio. No obstante, la falta de interés del estudiantado hacia la asignatura de Matemática tiene una influencia negativa hacia el cálculo de probabilidades