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Asthma knowledge among primary and secondary school teachers in rural northern Costa Rica
El conocimiento del asma entre los profesores de primaria y secundaria en la norte rural de Costa Rica
Registro en:
10.22458/urj.v7i1.858
Autor
Pitstick, Claire
Institución
Resumen
Asthma is a chronic inflammatory disease of the airways. It is very common among children and is a major cause for emergency room visits and missed school days. Costa Rica has one of the highestrates of childhood asthma in the world; so it is important for teachers to know how to prevent and treat asthma attacks in the classroom. Since schools in rural Costa Rica had not yet been studied, teachers were sampled from six schools in Venecia and Aguas Zarcas, San Carlos. During March and April 2014, 185 asthma questionnaires were collected.Among these teachers, 51% were aware of asthmatic students in their classes, and 19% recalled witnessing an asthma attack in the classroom. Interest in asthma training was high among 85% of the teachers,and the preferred format was a lecture or workshop. Greater asthma knowledge was significantly related to living with an asthmatic person (p=0,014), but not with being asthmatic, having asthmatic students,witnessing an asthma attack in the classroom, sex, age, education level, or teaching experience. Greater interest in asthma training was related to awareness of asthmatic students (p=0,031), prior experience with an asthma attack in the classroom (p=0,033), and greater asthma knowledge (p=0,022). Primary school teachers were more likely to be aware of asthmatic students in their classes compared to secondary school teachers (p=0,002) El asma es una enfermedad crónica e inflamatoria muy común entre los niños. Es una de las mayores causas de consulta médica y de días escolares perdidos. Costa Rica tiene una alta prevalenciamundial de asma infantil; así que es importante que los docentes sepan prevenir y tratar las crisis asmáticas en el aula. A causa de una falta deestudios en las aulas rurales, se decidió estudiar a los docentes de cuatro escuelas y dos colegios de Venecia y Aguas Zarcas de San Carlos. Durante marzo y abril de 2014 se recolectaron 185 cuestionarios sobre el asma. 51% sabía de estudiantes asmáticos en sus clases, y 19% había presenciado una crisis asmática en el aula. El interés en alguna capacitaciónsobre el asma fue alto entre 85% de los docentes, y los formatos preferidos fueron charlas y talleres. Mayores conocimientos sobre el asma se relacionaron significativamente con vivir con un asmático (p=0,014), pero no con ser asmático, tener estudiantes asmáticos, haber presenciado una crisis asmática en el aula, sexo, edad, nivel educativoo experiencia como docente. Mayor interés en alguna capacitación se relacionó con conocimiento de estudiantes asmáticos (p=0,031), experienciasprevias con una crisis asmática en el aula (p=0,033) y mayores conocimientos sobre el asma (p=0,022). Los maestros de las escuelas primarias tenían más conocimiento de los estudiantes asmáticos quelos profesores de los colegios (p=0,002).