Costa Rica
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Unearthing stories, memories and identities: lessons from a traveling exhibition
Desenterrando historias, memorias e identidades: aprendizajes de una exposición itinerante
Registro en:
10.47633/yulk.v5i1.380
Autor
Chaves Marín, Adrián
González Ulloa, Rodolfo
Vega Cortés, Álvaro
Institución
Resumen
This article describes the multiple professional and institutional experiences that led to the design, assembly and montage of the temporary and traveling exhibition “La Trinidad, Sarapiquí: Desenterrando historias, memorias e identidades.” Such exhibition sought the integration of different scientific disciplines, institutions and local identities, in the communities of Sarapiquí and Barva of Heredia. The fusion of these elements emerged as a result of the archeological investigation which started in 2016, in the site where La Trinidad combat took place. The production of this project integrated a multidisciplinary team that tried to visualize the memories and local identities around the events occurred between 1856 and 1857. As a result, a design of participatory methodologies that spotlighted the historic relevance of the Sarapiqui river, from the aboriginal cultures until present days, was considered. In that way, the resulting exhibition integrates stories and narrative that flow as river water. Este artículo relata las múltiples experiencias profesionales e institucionales que derivaron en el diseño, construcción y montaje de la exposición temporal e itinerante “La Trinidad, Sarapiquí: Desenterrando historias, memorias e identidades”. Dicha exposición procuró la integración de distintas disciplinas científicas, instituciones e identidades locales, en las comunidades de Sarapiquí y Barva de Heredia. La amalgama de estos elementos surgió de las investigaciones arqueológicas iniciadas en 2016, en el sitio donde se llevó a cabo el combate de la Trinidad. La producción del proyecto integró un equipo multidisciplinario, que procuró visibilizar las memorias e identidades locales en torno a los hechos de 1856-1857, por lo que recurrió al diseño de metodologías participativas que visibilizaron la relevancia histórica del río Sarapiquí, desde las culturas aborígenes, hasta el presente. Por lo tanto, la propuesta expositiva resultante integra historias y relatos que fluyen como el caudal de agua en un río.