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The Absurdism in Guillermo Barquero's "La hora de las confesiones" and El extranjero by Albert Camus: a Comparative Study
El absurdismo en “La hora de las confesiones” de Guillermo Barquero y El extranjero de Albert Camus: estudio comparativo
Registro en:
10.15517/re.v0i44.51200
Autor
Huertas Arredondo, Kimberly
Institución
Resumen
The main objective of this article is to analyze the different features involved in the intertextual analogy between the tale “La hora de las confesiones” (2013) by the Costa Rican writer Guillermo Barquero and El extranjero (1942) by the writer Albert Camus, in which the philosophy of absurdism is presented. Particularly, this study focuses on the expressive features of the absurdism and its implications regarding the arrangement of the textual interweaving of the story. As theoretical and methodological referents, the philosophical essay El mito de Sísifo (1942) and the intertextuality theory by Julia Kristeva (1978) are going to be used. It was found that the text has an intertextual correspondence with the philosophy present in El extranjero by means of Kafka that uses techniques such as strangeness, as well as the creation of an absurd climate and the overcoming of the absurd through rebellion, freedom and passion. In the other hand, there are some divergences between the two authors. El objetivo de este artículo es analizar los rasgos de analogía intertextual entre el cuento “La hora de las confesiones” (2013) del escritor costarricense Guillermo Barquero y El extranjero (1942), de Albert Camus, en el cual se plantea la filosofía de lo absurdo. Específicamente, se enfocará en los rasgos expresivos del absurdismo y lo que esta categoría implica en la configuración del entretejido textual del relato. Como referentes teórico-metodológicos se utiliza el ensayo filosófico El mito de Sísifo (1942) y la teoría de la intertextualidad de Julia Kristeva (1978). Se comprobó que el relato posee una correspondencia intertextual con la filosofía presente en El extranjero, a partir del uso de técnicas kafkianas para la expresión del absurdo como el extrañamiento, además de la creación de un clima absurdo y la superación del absurdo a través de la rebelión, la libertad y la pasión. También, se encontraron algunas divergencias entre ambos escritores.