info:eu-repo/semantics/article
One’s home and other’s home: Visions of houses from the inside in films
La casa propia y la casa del otro: Visiones de las casas por dentro en el cine
Registro en:
10.15517/ra.v8i2.37927
Autor
Sanabria, Carolina
Institución
Resumen
This article explores the dimensions of the artistic cliché of the inside of houses in contemporary film –as of the fundamental referent of Rear Window (1954) by Alfred Hitchcock– in: Kika (1993) by Pedro Almodóvar, Animals ferits (2006) by Venutra Pons, El hombre de al lado (2009) by Mariano Cohn & Gastón Duprat and Dans la maison (2012) by François Ozon. The visions of the home offered by the protagonists themselves are based on two basic variants: one’s own home and the homes of one’s neighbors. This paper sets out to present an interdisciplinary and critic review of interior architecture as of the dynamics of vision in a sample of contemporary films, through focusing on the visual act of the characters surrounding the house. The approach to the house is suggested in two basic dimensions: as intimate territory and as alien territory that is looked at –in an act that necessarily imposes a distance, an objectivation– because it usually mediates a desire. Thus, this paper articulates and confronts interacting operative concepts such as intimacy, voyeurism, error and thalamós, among others. The result produces variations of the perception of the domestic surroundings of the characters in this representative sample which begins from the house as a place beyond a mere physical space. El presente artículo explora las dimensiones del tópico artístico de las casas por dentro en filmes contemporáneos –partiendo del referente fundamental, Rear Window (1954) de Alfred Hitchcock–, a saber: Kika (1993) de Pedro Almodóvar, Animals ferits (2006) de Ventura Pons, El hombre de al lado (2009) de Mariano Cohn & Gastón Duprat y Dans la maison (2012) de François Ozon. Estas visiones están dadas por los mismos protagonistas sobre la casa en dos variantes básicas: la casa propia y la casa del vecino. El estudio pretende una revisión interdisciplinaria y crítica de la arquitectura interior desde las dinámicas de la visión en una muestra de filmes contemporáneos a través de una focalización del acto visual de los personajes en torno a la casa. La aproximación a la casa se plantea en dos dimensiones básicas: como el territorio íntimo y el territorio ajeno que se mira –en un acto que necesariamente impone una distancia, una objetivación– porque suele mediar un deseo. Por tanto el trabajo articula y confronta conceptos operativos como intimidad, mironismo, falta y thalamós, entreotros, que interactúan entre sí. El resultado produce variaciones de percepción del entorno doméstico de los personajes en esta muestra representativa que parte de la casa como un lugar más allá del mero espacio físico.