info:eu-repo/semantics/article
Costa Rican Cultural Management in 2014 as Reference for a University Curricular Proposal
La Gestión Cultural costarricense en el 2014 como referente para una propuesta curricular universitaria
Registro en:
10.15517/es.v83i1.55955
Autor
Alpízar Valverde, Nicolás Fabricio
Institución
Resumen
Introduction: In order to create the Bachelor’s Degree in Cultural Management at the University of Costa Rica, those who practiced the profession were consulted on issues of understanding and daily practice. The results are summarized in this article. Objective: To describe the aim and applications of Cultural Management in 2014 by a group of Costa Rican professionals as an epistemological input for the creation of a specialized university degree. Methods: Based on primary data, the practice of Costa Rican Cultural Management in 2014 is described. Results: Aspects such as academic training, organizations where they worked, characteristics of the job itself, challenges and limitations, training gaps and perception about the future of the profession are described. Conclusions: This information provided key guidelines that oriented the configuration of the Bachelor’s Degree in Cultural Management. In addition, some changes in the cultural sector, training spaces and the exchange of knowledge are outlined. Introducción: Para crear el Bachillerato en Gestión Cultural de la Universidad de Costa Rica, se consultó a quienes practicaban el oficio en temas de comprensión y ejercicio cotidiano. Los resultados se resumen en este artículo. Objetivo: Describir las metas y aplicaciones de la Gestión Cultural en el 2014 por parte de un grupo de profesionales costarricenses como insumo epistemológico para la creación de un grado universitario especializado. Métodos: A partir de datos primarios, se describe la práctica de la Gestión Cultural costarricense en el 2014. Resultados: Se detallan aspectos como formación académica, organizaciones donde laboraban profesionales, características del quehacer, desafíos y limitaciones, carencias de formación y percepción sobre el futuro de la profesión. Conclusiones: Esta información ofreció guías clave que orientaron la configuración del Bachillerato en Gestión Cultural. Además, se reseñan algunos cambios en el sector cultura, los espacios de formación y el intercambio de conocimientos.