info:eu-repo/semantics/article
From access to the Internet to the info-communication literacies, a comparison of statistical results for the period 2015 to 2017 between Brazil, Colombia and Spain
Del acceso a la Internet a las competencias infocomunicacionales, un comparativo de resultados estadísticos para el periodo 2015 a 2017 entre Brasil, Colombia y España
Registro en:
10.15517/eci.v10i1.39884
Autor
Castro Castellanos, Franklin René
Borges de Lima, Jussara
Institución
Resumen
This work is the result of the comparison of indicators associated with the Internet between Brazil, Colombia and Spain, in order to carry out an analytical discussion regarding access, uses or applications and the reasons for non-access. In this way, the discussion deepens in the barriers that people have in the use of the Internet as a tool for access to information and communication, leading to discussion for the infocommunication competitions, a basic factor for inclusion and social participation today. For this, data from national and international sources, such as DANE, CETIC, INE, ITU and EUROSTAT, were taken between 2015 and 2017 that record or study the behavior of people on the Internet, identifying common variables over time for the comparative processes carried out. The data shows that access improves in each country with differences in the quality of the type of service received in the Internet connection. However, the use is more oriented in the generation of messages within social contexts, without going to the next level that involves using the potential of the Internet in the generation of economic or social welfare. It can be concluded that not all users manage to transform the information into a group or individual benefit, so the development of infocomunicational competences is not fully evident. In addition, there is a lack of information to demonstrate in a concrete way these advances in the competences at the country level. The uses and motives vary, as well as the forms of access in each country, together with the monitoring carried out by each Government, all influenced by the national public policies developed there and the economic factors that affect a State. Este trabajo es el resultado de la comparación de indicadores asociados a la Internet entre Brasil, Colombia y España, con el objeto de realizar una discusión analítica, en lo concerniente al acceso, los usos o aplicaciones, y las razones de no acceso. Así se profundiza la discusión en las barreras que tienen las personas en Internet como herramienta de acceso a la información y la comunicación, llevando la discusión hacia las competencias infocomunicacionales, factor base para la inclusión y participación social hoy en día. Para esto se tomaron datos de fuentes nacionales e internacionales, como DANE, CETIC, INE, ITU y, EUROSTAT, usando informes entre 2015 y 2017 que registran o estudian el comportamiento de las personas en Internet, identificando variables comunes en el tiempo para los procesos comparativos realizados. Los datos muestran que el acceso mejora en cada país, con diferencias en la calidad del tipo de servicio recibido en la conexión de Internet. Sin embargo, el aprovechamiento está más orientado a la generación de mensajes dentro de contextos sociales, sin pasar al siguiente nivel que implica utilizar las potencialidades de Internet en la generación de bienestar económico o social. Se puede concluir que no todos los usuarios logran transformar la información y usar los medios de comunicación en beneficio grupal o individual, es decir, el desarrollo de la competencia infocomunicacional no es del todo evidente plenamente. Además, falta información que permita demostrar de forma concreta estos avances en las competencias a nivel país. Los usos y motivos varían, así como las formas de acceso en cada país, junto al seguimiento que hace cada Gobierno, todo influenciado por las políticas públicas nacionales que allí se desarrollan y los factores económicos que afectan un Estado.
Ítems relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título, autor o materia.
-
Análise dos riscos e efeitos nocivos do uso da internet: contribuições para uma política pública de proteção da criança e do adolescente na era digital
Tono, Cineiva Campoli Paulino (Universidade Tecnológica Federal do ParanáCuritibaBrasilPrograma de Pós-Graduação em TecnologiaUTFPR, 2015-04-10)The use of internet and on-line video games, in harmony with other human activities, irrespective of the technological device to access, can be addictive and cause adverse effects in various aspects of life of users, ... -
Problematic Internet use in a sample of Colombian university students
Puerta-Cortés, Diana Ximena; Carbonell, Xavier (Universidad del Rosario, 2013)Internet is a tool that facilitates the development of academic and social activities, business and entertainment. However, particular bevavior may arise in relation with its overuse. This research aims to identify ... -
Governança da Internet e transição IANA : ruptura ou continuidade?
Rodrigues, Everton Teles, 1984-