info:eu-repo/semantics/article
Ventriloquizing: Study of the Discursive Phenomenon and its Uses
Ventriloquización: Estudio del fenómeno discursivo
Registro en:
10.15517/rfl.v44i2.34698
Autor
Portillo-Fernández, Jesús
Institución
Resumen
This paper is meant to look into the discursive phenomenom of ventriloquizing clarifying, first, the relationship and distinction between polyphony concept and others nearby as dialogism, heteroglossia and dialectic. Starting from the diachronic review of the concept, we study the facets of speaker and the communication situations involved into the different polyphonic discourses, distinguishing four kinds of polyphonic utterances: 1) reported speech, 2) echoic utterances, 3) intertexts and 4) ventriloquizing. We present a detailed description of the main characteristics of ventriloquizing (mimesis, semantic enrichment, possible change of voice –timbre and intonation–, linguistic function and recontextualization). Finally, attending to the two types of ventriloquizing (real and simulated), we propose a classification of the frequent uses based on four factors related to communications agents. En el siguiente trabajo analizamos el fenómeno discursivo de la ventriloquización aclarando, en primer lugar, la relación y distinción entre el concepto polifonía y otros cercanos como dialogismo, heteroglosia y dialéctica. A partir de la revisión diacrónica del concepto, estudiamos las facetas del hablante y las situaciones comunicativas que intervienen en los diferentes discursos polifónicos, diferenciando cuatro tipos de emisiones polifónicas: 1) discurso referido, 2) enunciados ecoicos, 3) intertextos y 4) ventriloquización. Presentamos una descripción detallada de las principales características de la ventriloquización (mímesis, enriquecimiento semántico, posible cambio de voz –timbre y entonación–, función lingüística predominante y recontextualización). Por último, atendiendo a los dos tipos de ventriloquización (real y simulada), proponemos una clasificación de usos frecuentes a partir de cuatro factores relacionados con los agentes comunicativos.