info:eu-repo/semantics/article
Innovation in Higher Education and its Challenges from COVID-19
La innovación en la educación superior y sus retos a partir del COVID-19
Registro en:
10.15517/revedu.v47i1.51979
Autor
Arriaga Cárdenas, Omar Guillermo
Lara Magaña, Paola del Carmen
Institución
Resumen
Since the appearance of the SARS-COVID-19 virus, higher education has undergone significant changes in academic innovation, which is reflected in how knowledge is transmitted and acquired. The aforementioned made it controversial how the students implement new conditions for learning; in addition, it leads to the appearance of new challenges in academic training, which has generated uncertainty about the possible scholastic lag that most students at all levels may experience. To carry out this study, the researchers used the qualitative documentary method, which is the result of a bibliographic review of expert authors in the field at the national and international level, with an exhaustive, descriptive, evaluative review and with the review of clinical cases. Through all of the above, the investigators sought to identify the main components of educational innovation and the new challenges that accompany it since the health emergency that emerged in 2020. Among the findings, resistance to change can be identified as one of the main concerns faced by teaching staff and students in this new way of innovating in education. Secondly, the research demonstrated the challenges of how knowledge will be transmitted, as well as the importance of universities in this teaching-learning process through adequate training and the use of learning technologies and internal communication in the institution. A partir de la llegada del virus sars COVID-19, la educación superior ha sufrido cambios significativos en la innovación educativa y se refleja en cómo se transmite y se adquiere el conocimiento. Lo anterior ha producido controversias en la forma en que el estudiantado implementa nuevas condiciones para el aprendizaje y conlleva a la aparición de nuevos retos en la formación académica, la cual ha generado incertidumbre al posible rezago escolar que puedan atravesar en su mayoría el alumnado en todos los niveles. Para la realización de la presente investigación se utilizó el método cualitativo documental, el cual es resultado de una revisión bibliográfica de autorías expertas en la materia a nivel nacional e internacional, con una revisión exhaustiva, descriptiva, evaluativa y con la revisión de casos clínicos, todo esto con el objetivo de identificar los principales componentes de la innovación educativa y los nuevos retos que la acompañan desde la emergencia sanitaria surgida en el año 2020. Entre los hallazgos se puede identificar la resistencia al cambio como uno de los principales problemas al cual se enfrenta el personal docente y el estudiantado en esta nueva forma de innovar en la educación; los desafíos sobre cómo se transmitirá el conocimiento; la importancia del papel que las universidades juegan en este proceso de enseñanza-aprendizaje por medio de la capacitación adecuada y el uso de las tecnologías del aprendizaje y la comunicación interna en la institución.