bachelorThesis
Exploring the impact of culturally and non culturally relevant texts on english reading comprehension: Case studies of two undergraduate students of an english language teaching program at a public university
Autor
Díaz Franco, Carlos Alberto
Pérez Ruíz, Sergio Andrés
Posada Vega, Vicente
Institución
Resumen
Esta investigación se enfocó principalmente en explorar el impacto que tienen textos culturalmente familiares y no familiares en la comprensión de lectura de dos estudiantes adscritos a un programa de enseñanza del inglés en una universidad pública Colombiana. Estos dos participantes pasaron por un proceso de lectura de 3 textos culturalmente relevantes y 3 textos culturalmente no relevantes acompañados de un cuestionario de comprensión de lectura cada uno y un ejercicio oral previo y posterior a la lectura. Luego los participantes fueron entrevistados acerca de sus procesos de lectura y acerca de las impresiones que los textos y los cuestionarios les dejaron. Este análisis mostró que el hecho de que los textos incluyeran información culturalmente relevante influyó positivamente en la comprensión de lectura y en la actitud frente al ejercicio de lectura de los participantes. Esta investigación también generó algunos hallazgos relevantes acerca de la importancia de usar estrategias de lectura. A su vez, el análisis y los resultados de este estudio mostraron formas de evaluar la comprensión lectora de una manera no tradicional que generó una reflexión hacía una evaluación lectora alternativa. The present study aims mainly to investigate the impact that texts with cultural and non cultural relevant information have on the reading comprehension of two undergraduate learners
of an English language teaching program at a Colombian public university. The two participants
of this study went through a process of reading three culturally relevant texts (CRTs) and three
non culturally relevant texts (NCRTs). They were assessed through some previous and post
exercises along with some reading comprehension tests. Likewise, they were interviewed about
some processes they applied when reading and they were asked about their impressions from the
texts and the questionnaires. Data analysis showed that the participants’ reading comprehension and attitudes were positively affected by the fact that they were familiar with the information presented in the CRTs. This study also generated some relevant insights about the importance of using reading strategies. Moreover, this research also showed ways to assess reading
comprehension in a non traditional way and still get valid results.