info:eu-repo/semantics/article
Mindfulness and Symptoms of Depression in Mexican Adolescents High School Students
Mindfulness y síntomas de depresión en adolescentes mexicanos estudiantes de bachillerato
Registro en:
10.15517/ap.v30i121.24047
Autor
Veytia-López, Marcela
Guadarrama Guadarrama, Rosalinda
Márquez-Mendoza, Octavio
Fajardo Gómez, Rocio J.
Institución
Resumen
The objective of this research was to identify the relation between depressive symptoms and mindfulness levels in mexican adolescents high school students. A cross-sectional survey was conducted with 930 baccalaureate students between 15 and 19 years old was performed. The instruments, CESD (depressive symptoms) and MAAS (mindfulness) were applied, finding a 17.3% prevalence of depressive symptoms, furthermore, 55.2% of participants had low levels of mindfulness, and also adolescents with depressive symptoms have higher levels of mindfulness. The relation between depression symptoms and mindfulness was negative (r= -0.53; <.001). Conclusion: Study the feature of full awareness or mindfulness as a positive psychological factor because it’s reducing effect is demonstrated in psychological symptoms such as depression. El objetivo de esta investigación fue identificar la asociación entre síntomas depresivos y niveles de mindfulness en adolescentes mexicanos estudiantes de bachillerato. Se realizó un estudio transversal con 930 estudiantes de bachillerato entre 15 y 19 años de edad. Se aplicaron los instrumentos CESD (síntomas de depresión) y MAAS (mindfulness) y se encontró un 17.3% de prevalencia de síntomas depresivos. Además, el 55.2% de los participantes presentaron niveles bajos de mindfulness; los adolescentes con síntomas depresivos presentaron mayores niveles de mindfulness. La asociación entre síntomas de depresión y mindfulness fue negativa (r = -0.53; <.001). Conclusión: Impulsar el estudio sobre el rasgo de atención plena o mindfulness como un factor psicológico positivo porque se demuestra su efecto reductor en síntomas de depresión.