article
¿Cambiarse de escuela? Inasistencia y rezago escolar de los niños de migración reciente de Estados Unidos a México
Changing Schools? Absenteeism and Educational Lag among Children Recently Migrated from the United States to Mexico
Registro en:
18703550
N_2015_0010_0002_0157
CONACYT
2448-7228
Autor
Vargas Valle, Eunice D.
Camacho Rojas, Elizabeth
Institución
Resumen
Based on the 2010 population census, this article analyzes the relationship between recent migration of children from the United States to Mexico and school absenteeism and age-grade gaps in primary school. It also examines the differentials in these correlations by rural/urban residence and country of birth. After controlling for their households’ cultural, social and economic capital, the results show that these migrant childrens run a higher risk for absenteeism and being held back, especially if they live in highly urban areas or were born in Mexico. Con base en el Censo de Población 2010, en este artículo se analizan las relaciones entre la mi- gración reciente de niños de Estados Unidos a México con la inasistencia escolar y el rezago en grados en el nivel básico de educación. Además, se examinan las diferencias en estas relaciones según el contexto rural-urbano de residencia y el país de nacimiento. Los resultados muestran, después de tomar en cuenta el capital cultural, social y económico de sus hogares, que estos niños inmigrantes tienen riesgos más altos de inasistencia y rezago en grados escolares, espe- cialmente si viven en áreas muy urbanas o nacieron en México.