Artículo
Market foreclosure and strategic aspects of vertical agreements
Registro en:
1665-2045
En: Economía Mexicana Nueva Época, volumen VIII, número 1, 1er semestre de 1999, pp 91-104
Autor
Medrano, Leonardo
Resumen
This paper reviews the arguments about market foreclosure — as an incentive for vertical agreements between upstream and downstream firms — and its effects on welfare. We consider that downstream firms compete in quantities in the final good market and upstream firms compete in quantities in the intermediate good market. In this context we show that a vertical agreement must not contemplate market foreclosure, that is, upstream firms continues participating in intermediate market. Regarding antitrust policy, we show that even vertical agreements aimed at increasing input price faced by other firms may be positive from the welfare viewpoint. Este artículo revisa los argumentos respecto a la cerradura de mercado, como un incentivo a la formación de acuerdos verticales entre empresas fabricantes de un producto intermedio y empresas fabricantes de un producto final, y sus efectos en el bienestar. Suponemos que tanto los fabricantes del producto final como los del producto intermedio compiten en cantidades en sus respectivos mercados. En este contexto, mostramos que un acuerdo vertical no debe considerar la cerradura de mercado, esto es, las empresas continúan participando en el mercado intermedio. Respecto a políticas antimonopolio, mostramos que incluso los acuerdos verticales enfocados a incrementar el precio de mercado del producto intermedio pueden ser positivos desde el punto de vista del bienestar.