The formation of researchers in Normal Schools in Mexico: documentary rewiew
La formación de investigadores en Escuelas Normales en México: revisión documental
dc.creator | Aguilera Aguilar, Adrián | |
dc.creator | Lozano González, Elí Orlando | |
dc.date | 2022-02-23 | |
dc.date.accessioned | 2023-07-20T18:32:20Z | |
dc.date.available | 2023-07-20T18:32:20Z | |
dc.identifier | https://www.revista.vocesdelaeducacion.com.mx/index.php/voces/article/view/526 | |
dc.identifier.uri | https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/7719073 | |
dc.description | The objective of this article is to analyze the formation processes of researchers in Public Normal Schools in Mexico. Historically, the Normales have been dedicated primarily to teaching tasks, in recent decades a strong boost has been given to research with the formation of Academic Groups. This article gives an account of the documentary review of several investigations published within the last two decades, 50 documents that address the general theme are taken up, classifying them into 4 categories: Research in Normal Schools, Research on Academic Groups, Formation of Educational Researchers, and the Development of the investigative habitus. The results reveal the conditions in which the formation processes of researchers in the Normal Schools take place. | en-US |
dc.description | El objetivo de este artículo es analizar los procesos de formación de investigadores en Escuelas Normales Públicas en México. Históricamente, las Normales se han dedicado primordialmente a labores docentes, en las últimas décadas se ha dado un fuerte impulso a la investigación con la conformación de Cuerpos Académicos. Este artículo da cuenta de la revisión documental de varias investigaciones publicadas dentro de las últimas dos décadas, se retoman 50 documentos que abordan la temática general, clasificándolos en 4 categorías: La investigación en las Escuelas Normales, La Investigación sobre Cuerpos Académicos, La Formación de Investigadores Educativos y El Desarrollo del habitus investigativo. Los resultados permiten develar las condiciones en que suceden los procesos de formación de investigadores en las Escuelas Normales. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Voces de la educación | es-ES |
dc.relation | https://www.revista.vocesdelaeducacion.com.mx/index.php/voces/article/view/526/281 | |
dc.rights | Derechos de autor 2022 Adrián Aguilera Aguilar, Elí Orlando Lozano González | es-ES |
dc.source | Voices of education; Vol. 7 No. 13 (2022); 97-119 | en-US |
dc.source | Voces de la educación; ##issue.vol## 7 ##issue.no## 13 (2022); 97-119 | es-AR |
dc.source | Voces de la educación; Vol. 7 Núm. 13 (2022); 97-119 | es-ES |
dc.source | 2448-6248 | |
dc.source | 1665-1596 | |
dc.subject | Escuelas Normales, Cuerpos Académicos, Formación de investigadores educativos, habitus investigativo. | es-ES |
dc.subject | Normal Schools, Academic Bodies, Training of educational researchers, investigative habitus. | en-US |
dc.title | The formation of researchers in Normal Schools in Mexico: documentary rewiew | en-US |
dc.title | La formación de investigadores en Escuelas Normales en México: revisión documental | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |