Social representations around educational inclusion: analysis of narratives of participants in psycho-pedagogical teams
Representaciones sociales en torno a la inclusión educativa: análisis de narrativas de participantes en equipos psicopedagógicos
dc.creator | Chávez Palencia, Talía | |
dc.creator | Rodríguez Salazar, Tania | |
dc.date | 2022-02-23 | |
dc.date.accessioned | 2023-07-20T18:32:18Z | |
dc.date.available | 2023-07-20T18:32:18Z | |
dc.identifier | https://www.revista.vocesdelaeducacion.com.mx/index.php/voces/article/view/461 | |
dc.identifier.uri | https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/7719062 | |
dc.description | We present the results of a study on social representations around educational inclusion/exclusion in participants of psychopedagogical teams in Jalisco, Mexico from the dramatic analysis of stories of school inclusion generated in writing during a group dynamic. The results show the hegemony of a medical-clinical representation scheme, which is overlap on a school intervention scheme. Inclusion is an achievement that involves the participation of various actors, their moral qualities to accept differences, the training of teachers and the intervention of psychopedagogical teams. | en-US |
dc.description | Presentamos resultados de un estudio de representaciones sociales sobre inclusión/exclusión educativa en participantes de equipos psicopedagógicos en Jalisco, México, a partir del análisis dramático de historias de inclusión escolar generadas en una dinámica grupal. Observamos la hegemonía de un esquema de representación médico-clínico, que se superpone, al de intervención escolar; que la inclusión es un logro colectivo, supone cualidades morales de diversos actores, capacitación y la intervención especializada. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Voces de la educación | es-ES |
dc.relation | https://www.revista.vocesdelaeducacion.com.mx/index.php/voces/article/view/461/277 | |
dc.source | Voices of education; Vol. 7 No. 13 (2022); 3-35 | en-US |
dc.source | Voces de la educación; ##issue.vol## 7 ##issue.no## 13 (2022); 3-35 | es-AR |
dc.source | Voces de la educación; Vol. 7 Núm. 13 (2022); 3-35 | es-ES |
dc.source | 2448-6248 | |
dc.source | 1665-1596 | |
dc.subject | Inclusión educativa | es-ES |
dc.subject | representación social | es-ES |
dc.subject | narrativa | es-ES |
dc.subject | exclusión educativa | es-ES |
dc.subject | psicopedagogía | es-ES |
dc.subject | Educational inclusion | en-US |
dc.subject | social representation | en-US |
dc.subject | narrative | en-US |
dc.subject | educational inclusion | en-US |
dc.subject | psychopedagogy | en-US |
dc.title | Social representations around educational inclusion: analysis of narratives of participants in psycho-pedagogical teams | en-US |
dc.title | Representaciones sociales en torno a la inclusión educativa: análisis de narrativas de participantes en equipos psicopedagógicos | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |