Book chapter
Progress in ethical practices of businesses
Fecha
2021Registro en:
978-3-030-60727-2
Autor
Moreno, Wilfrido
Mercader Pomarón, Víctor Manuel
Institución
Resumen
The proposed research is of great relevance at an organizational and business level as it relates ethical values to the dimensions of entrepreneurship and
change/innovation, as well as each to each other. Indicators from a very recent literature review are being related and compared with the indicators and/or ethical values of the empirical instrument applied to a sample formed by 475 professionals who work in the highly industrial and productive region of Baja California in Mexico, which borders the southern state of California, U.S.A.
Once the instrument is applied, the results obtained are (1) the need for ethics in
companies; (2) the level of ethical values when professionals perform the role of
entrepreneurship and change/innovation, based on 28 ethical values or variables; (3) the relationship between ethics and the two dimensions cited in the study; (4) the “why” or causes of such relationship, which it is categorized by creating their own taxonomy; (5) all the empirical results obtained are related to gender, and relevant correlations and conclusions are generated. The study is very useful for knowledge application and business performance at all levels and for all kinds of companies and organizations. RESUMEN La investigación propuesta es de gran relevancia a nivel organizacional y empresarial ya que relaciona los valores éticos con las dimensiones del emprendimiento y cambio/innovación, así como entre sí. Se están relacionando y comparando indicadores de una revisión bibliográfica muy reciente con los indicadores y/o valores éticos del instrumento empírico aplicado a una muestra formada por 475 profesionales que laboran en la región altamente industrial y productiva de Baja California en México, que limita con el estado sureño de California, EE. UU.
Una vez aplicado el instrumento, los resultados obtenidos son (1) la necesidad de ética en compañías; (2) el nivel de valores éticos cuando los profesionales desempeñan el papel de emprendimiento y cambio/innovación, basado en 28 valores o variables éticas; (3) la relación entre la ética y las dos dimensiones citadas en el estudio; (4) el “por qué” o causas de dicha relación, que se categoriza creando su propia taxonomía; (5) todos los resultados empíricos obtenidos están relacionados con el género y se generan las correlaciones y conclusiones pertinentes. El estudio es de gran utilidad para la aplicación del conocimiento y el desempeño empresarial a todos los niveles y para todo tipo de empresas y organizaciones.