Articulo
Hearing epic, living heroes: cult-connected moments in Homeric poetry
Oyendo una épica de héroes vivientes: momentos conectados al culto en la poesía homérica
Registro en:
issn:1851-779X
Autor
Martin, Richard P.
Institución
Resumen
Two case studies of myths and rituals related to Zeus and kingship are here employed to suggest new ways of reading some key passages in the <i>Iliad</i>. The first centers on the ritual veneration of Agamemnon’s scepter in Chaeronea, while the second examines features of the myth of the Lapith king Kaineus as they relate to hero-cult. The article articulates a method of interpreting that which one might call “religion” in Homer by relating the historical fictions of epic to realities of interaction with the supernatural in actual ancient Greek communities (in this instance, in Boeotia and Thessaly). It attempts to explore such linkages and their poetic implications for the larger Homeric compositions (for example, the endings of both <i>Iliad</i> and <i>Odyssey</i>) while avoiding the positivism and historicizing that have been endemic to scholarship on problems of this type. En el presente artículo se utilizan dos estudios de caso de mitos y rituales relacionados con Zeus y su reinado para sugerir nuevas formas de interpretar algunos pasajes clave de la <i>Ilíada</i>. El primer caso se centra en la veneración ritual del cetro de Agamenón en Queronea, mientras que el segundo caso examina las características del mito del rey lapita Ceneo en relación con el culto al héroe. Se expone un método de interpretación de lo que podría considerarse “religión” en Homero, vinculando las ficciones históricas de la épica con hechos de interacción con lo sobrenatural en comunidades griegas antiguas reales(en este caso, en Beocia y Tesalia). Se exploran tales vínculos y sus implicaciones poéticas para las composiciones homéricas más extensas (por ejemplo, los finales de la <i>Ilíada</i> y la <i>Odisea</i>), de modo de evitar el positivismo y la historización, que han sido endémicos de la erudición sobre problemas de este tipo. Dossier: Nuevas tendencias en los estudios homéricos Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación