Adaptation of the information competency assessment instrument and its application to undergraduate students of the universities of Magallanes and Playa Ancha

dc.creatorValenzuela Urra, Cristián
dc.creatorValdenegro Egozcue, Boris
dc.creatorOliveros Castro, Sergio
dc.creatorAlvarado, Marlene
dc.date2021-04-01
dc.date2021-06-02T13:19:09Z
dc.date.accessioned2023-07-15T01:54:39Z
dc.date.available2023-07-15T01:54:39Z
dc.identifierhttp://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/119604
dc.identifierissn:1853-9912
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/7460065
dc.descriptionEste artículo analiza la adaptación, aplicación, comportamiento y análisis de cualidades psicométricas del instrumento <i>Information Competency Assessment Instrument</i> (ICAI), desarrollado por Rodney Marshall de la <i>Eastern Illinois University</i> (2006), a través de la aplicación sobre una muestra estratificada de estudiantes (n= 381) de los niveles superiores de la Universidad de Playa Ancha y la Universidad de Magallanes. Debido a la baja consistencia interna del instrumento original, se desarrolló un análisis factorial exploratorio para determinar la estructura emergente desde la aplicación, realizándose un análisis del coeficiente confirmatorio para ponderar el nivel de ajuste de la nueva estructura emergente. Los resultados proponen un instrumento para medir las competencias informacionales en estudiantes universitarios de Chile compuesto por 27 ítems y emergiendo una distribución de cinco elementos, mostrando niveles adecuados de fiabilidad (a excepción de una de las subescalas) y de ajuste absoluto, incremental y de parsimonia. La estructura factorial, si bien difiere de la propuesta por el autor, se considera que es un instrumento recomendable para la evaluación de las competencias informacionales en estudiantes universitarios chilenos.
dc.descriptionThis article analyses the adaptation, application, behavior and analysis of psychometric qualities of the information competency assessment instrument (ICAI), developed by Rodney Marshall of Eastern Illinois University (2006), through the application on a stratified sample of students (n = 381) of the upper levels of the University of Playa Ancha and the University of Magallanes. Due to the low internal consistency of the original instrument, an exploratory factor analysis was developed to determine the emergent structure from the application, performing an analysis of the confirmatory coefficient to weight the adjustment level of the new emergent structure. The results propose an instrument to measure informational competences in Chilean university students composed of 27 items and a distribution of five elements emerging, showing adequate levels of reliability (except for one of the subscales) and absolute, incremental and parsimony adjustment. Although the factorial structure differs from that proposed by the author, it is considered to be a recommendable instrument for the evaluation of informational competences in Chilean university students.
dc.descriptionFacultad de Humanidades y Ciencias de la Educación
dc.formatapplication/pdf
dc.languagees
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.rightsCreative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
dc.subjectBibliotecología
dc.subjectHumanidades
dc.subjectEvaluación de competencias informacionales
dc.subjectInstrumentos de evaluación de competencias
dc.subjectCompetencias informacionales
dc.subjectEstudiante universitario
dc.subjectChile
dc.subjectInformational competences assessment
dc.subjectCompetency assessment instruments
dc.subjectInformational competences
dc.subjectUniversity Students
dc.titleAdaptación del <i>Information Competency Assessment Instrument</i> y su aplicación a estudiantes de pregrado de las universidades de Magallanes y Playa Ancha
dc.titleAdaptation of the information competency assessment instrument and its application to undergraduate students of the universities of Magallanes and Playa Ancha
dc.typeArticulo
dc.typeArticulo


Este ítem pertenece a la siguiente institución