The formation of the choir director from a decolonial perspective

dc.creatorZgainer, Gustavo
dc.creatorBurcet, María Inés
dc.date2020-12
dc.date2020-12-16T17:51:24Z
dc.date.accessioned2023-07-14T23:44:31Z
dc.date.available2023-07-14T23:44:31Z
dc.identifierhttp://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/110999
dc.identifierissn:1853-0494
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/7451794
dc.descriptionLa carrera de Dirección Coral forma parte de la propuesta académica de diferentes universidades en Latinoamérica. En estos espacios de formación, los planes de estudio suelen poner el énfasis en el dominio y la comunicación de la gestualidad, la adquisición de técnicas de ensayo y ensamble, el conocimiento acerca de la correcta dicción idiomática, el estudio de la técnica vocal y la adquisición de habilidades auditivas. Sin embargo, estas capacidades muchas veces entran en conflicto con las necesidades y las exigencias que la actividad profesional demanda a los directores de coro, especialmente cuando las realidades de los grupos corales en los que los directores se desempeñan se alejan de las características propias de los grupos vocales profesionales. En este trabajo nos proponemos conocer algunas de las dimensiones de la realidad profesional con la cuales se encuentran los directores de coro al ejercer la profesión. Al mismo tiempo nos proponemos hacer un análisis crítico de la formación actual del director de coro desde una perspectiva decolonial con el fin de visibilizar los supuestos que subyacen a su formación y promover la necesidad de transformar esa realidad.
dc.descriptionThe choral conducting career is part of the academic proposal of different universities in Latin America. In these training spaces, the study plans tend to emphasize the mastery and communication of gestures, the acquisition of rehearsal techniques, the knowledge about the correct idiomatic diction, the study of vocal technique and the acquisition of listening skills. However, these capacities often conflict with the needs and demands that the professional activity demands of choir conductors, especially when the realities of the choral groups in which the conductors perform are far from the characteristics of professional vocal groups. In this work we propose to know some of the dimensions of the professional reality that choir conductors encounter when practicing the profession. At the same time we propose to make a critical analysis of the current formation of the choir conductor from a decolonial perspective, in order to make visible the assumptions that underlie their formation and promote the need to transform that reality. Based on a set of interviews with choir conductors, analyzed using the Constant Comparison Method, we managed to find coincidences that led us to define some particular dimensions to continue thinking about institutional training, especially based on the needs that arise in the professional practice. We understand that it is increasingly urgent to be able to attend the context of professional practice and social demands as form of resistance against the coloniality of knowledge that imposes abstract content for abstract subjects.
dc.descriptionSociedad Argentina para las Ciencias Cognitivas de la Música
dc.formatapplication/pdf
dc.languagees
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.rightsCreative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
dc.subjectBellas Artes
dc.subjectMúsica
dc.subjectDirección coral
dc.subjectFormación profesional
dc.subjectCoro vocacional
dc.subjectPerspectiva decolonial
dc.subjectChoral conducting
dc.subjectProfessional training
dc.subjectAmateur choir
dc.subjectDecolonial perspective
dc.titleLa formación del director de coro desde una perspectiva decolonial
dc.titleThe formation of the choir director from a decolonial perspective
dc.typeArticulo
dc.typeArticulo


Este ítem pertenece a la siguiente institución