info:eu-repo/semantics/article
The training of the teachers of natural sciences of the educational institutions of the Department of Nariño Colombia
La formación de los docentes de ciencias naturales de las instituciones educativas del Departamento de Nariño Colombia
Autor
Domínguez, Lilian
Perozo, Sunny
Institución
Resumen
The present work was oriented to describe the pedagogical training of teachersin the natural sciences area of educational institutions in the Department of Nariño,Colombia. It was developed under a descriptive investigation with a contemporarytransectional field design. The population consisted of 32 teachers in the area ofnatural sciences. For data collection, the survey technique was used through a 55-itemquestionnaire to measure the pedagogical training of teachers. The validity of thisinstrument was calculated by expert judgment, where an index of 0.91 was obtained.Reliability was calculated using Cronbach's Alpha, with results of 0.85. For the analysisof the data from the descriptive stage, descriptive statistics were used, specifically theabsolute and percentage frequency, and the median was used as a measure of centraltendency, since the event was measured on an ordinal scale. The conclusions reflectthat the pedagogical training obtained high levels in the synergy of information, onthe other hand, the synergies of understanding and application present lower levels,therefore it is perceived that the teachers who made up the study present difficulties inrelation to the knowledge required. for a good development of their teaching-learningprocess. El presente trabajo se orientó en describir la formación pedagógica de los docentesdel área de ciencias naturales de las instituciones educativas del Departmento de NariñoColombia.. Se desarrolló bajo una investigación descriptiva con un diseño de campo,transeccional contemporáneo. La población estuvo conformada por 32 docentes delárea de ciencias naturales. Para la recolección de los datos se utilizó la técnica de laencuesta mediante un cuestionarios de 55 ítems para medir la formación pedagógicade los docentes. La validez de este instrumento fue calculada por el juicio de experto,donde se obtuvo un índice de 0,91. La confiabilidad se calculó mediante el Alfa deCronbach, con resultados de 0.85. Para el análisis de los datos del estadio descriptivo serecurrió a la estadística descriptiva, concretamente la frecuencia absoluta y porcentual,y como medida de tendencia central se usó la mediana debido a que el evento se midióen una escala ordinal. Las conclusiones reflejan que la formación pedagógica obtuvoaltos niveles en la sinergia de información, por su parte, las sinergias de comprensióny aplicación presentan niveles inferiores, por lo tanto se percibe que los docentesque conformaron el estudio presentan dificultades con relación a los conocimientosrequeridos para un buen desarrollo de su proceso de enseñanza aprendizaje.