info:eu-repo/semantics/article
Legal regulation of public administration of education and science: Regulación legal de la administración pública de educación y ciencia
Registro en:
10.46398/cuestpol.4176.18
Autor
Zhukova, Yevheniia
Bryl, Kostyantyn
Svystun , Larysa
Kobrusieva, Yevheniiа
Leheza, Yevhen
Institución
Resumen
The object of the research is the peculiarities of public administration of education and science in foreign countries, in particular, the experience of three European countries ranked in the top ten according to the results of the international survey PISA-2018: Estonia, Finland and Poland. The main content is considered the experience of building a system of educational management on democratic basis, in cooperation between government bodies and society. It is determined that education in the studied countries is one of the priorities of the state and society. The methodological basis of the research consists of comparative legal and systemic analysis, formal legal method, method of interpretation, hermeneutic method and methods of analysis and synthesis. Similar approaches to administration and financing were identified in the conclusions. A trend characteristic of all countries is clarified: the state guarantees free education, including science, and at the same time ensures equal access to quality education and science. Also, the optimal mechanisms of economic support of education, science and the main sources of financing specific to each country were defined. El objeto de la investigación son las peculiaridades de la administración pública de la educación y la ciencia en países extranjeros, en particular, la experiencia de tres países europeos clasificados entre los diez primeros según los resultados de la encuesta internacional PISA-2018: Estonia, Finlandia y Polonia. El contenido principal se considera la experiencia de construir un sistema de gestión educativa sobre bases democráticas, en cooperación entre los órganos de gobierno y la sociedad. Se determina que la educación en los países estudiados es una de las prioridades del Estado y la sociedad. La base metodológica de la investigación consiste en análisis jurídicos y sistémicos comparativos, método jurídico formal, método de interpretación, método hermenéutico y métodos de análisis y síntesis. En las conclusiones se identificaron enfoques similares de administración y financiación. Se aclara una tendencia característica de todos los países: el Estado garantiza la educación gratuita, incluida la ciencia y, al mismo tiempo, asegura el acceso igualitario a la educación y la ciencia de calidad. También, se definieron los mecanismos óptimos de respaldo económico dela educación, la ciencia y las principales fuentes de financiación propias de cada país.
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