info:eu-repo/semantics/article
Competitive strategy and profitability of peruvian companies that export cotton t-shirts
Estrategia competitiva y rentabilidad de las empresas peruanas exportadoras de polos de algodón
Registro en:
10.15381/quipu.v27i54.16162
Autor
Lara Hidalgo, Carol Rocío
Institución
Resumen
Objective: Infer the elements of the competitive strategy that affect the profitability of the cotton t-shirt Peruvian exporting companies. Method: The research method is correlational when trying to identify and formulate existing relationships between the proposed variables based on historical data and obtained data from surveys of 144 cotton t-shirt Peruvian exporting companies. For the analysis and processing data, simple linear correlation techniques, Pearson, Spearman and Chi Squared were used. The Programs Microsoft Excel e IBM SPSS used were. Primary (survey and financial statements) and second (government statistics, thesis and scientific articles) information was used. Results: It determine that exists a direct correlation between costs and expenses with company sales, this same case presents between the national exports and ROE, likewise, it evidence a direct relationship between cotton t-shirt prices and exports. The design is other component that has a direct impact on the profitability of the company. Conclusions: Exist a close relationship between indicators by the use of the Strategy of Leadership in Costs and Strategy of Differentiation that influence the profitability in exporting companies. Objetivo: Inferir los elementos de la estrategia competitiva que afectan la rentabilidad de las empresas peruanas exportadoras de polos de algodón. Método: El método de la investigación es correlacional al tratar de identificar y formular relaciones existentes entre las variables propuestas en base a datos históricos y datos obtenidos de 144 empresas exportadoras peruanas de polos de algodón. Para el análisis y procesamiento de datos se utilizaron técnicas de correlación lineal simple, Pearson, Spearman y Chi Cuadrado. Los programas usados fueron Microsoft Excel e IBM SPSS. Se usó información primaria (encuesta y estados financieros) y secundaria (estadística gubernamental, tesis y artículos científicos). Resultados: Se determinó que existe correlación directa entre costos y gastos con ventas de las empresas, este mismo caso se presenta entre exportaciones nacionales y ROE, asimismo, se evidencia relación directa entre los precios de los polos de algodón y exportaciones. El diseño es otro componente que tiene un impacto directo en la rentabilidad de la empresa. Conclusiones: Existe una estrecha relación entre los indicadores por el uso de la estrategia de liderazgo en costos y la estrategia de diferenciación que influyen en la rentabilidad de las empresas exportadoras.